Efterlängtat vägbygge vid Ljungby

23 02 2013
Notis i Smålands Tidningen denna veckan

Notis i Smålands Tidningen denna veckan.

Jag är väl en av de få som kör Bobil i Sverige och som tycker om stora och bra vägar. Som jag skrivit flera gånger tidigare, har det säkert att göra med att jag växt upp på en grusväg i öde landsbygd , varit skogsarbetare i nio år och kört långtrad i yrkesmässigt fyra år. Jag glömmer aldrig när jag lossat min last färdigt, en fredags eftermiddag i Uppsala trakten och hör på radion, ”Idag klockan 15 öppnas en drygt tre mil nybyggd motorväg norr om Nyköping”. Jag minns att jag klappade i händerna för mig själv i lastbilshytten. Dessa tre mil norr om Nyköping var en mardröms väg att köra på höstnätterna. Säkert inte mer än sex meter bred och ännu  smalare bropartier. Det kändes ibland under mörka regniga höstnätter som om man ville resa sig upp i lastbilshytten, det kändes så fruktansvärt smalt, vid ett möte med andra långtradare på en smal bro.

I bland pratar jag med kunder som ringer från Sundsvalls trakten. Första frågan jag ställer är, ”Har det blivit motorväg förbi Sundsvall ännu”? Så långt jag vet byggs det på det nu, men det dröjer ändå ett tag tills den är klar. Vid Sundsvall har E 4:an varit rena skandalvägen. Varför då skriva om dessa drygt tre mil vid Ljungby? Jo när Birgitta och jag får fyra veckors semester och därmed punkt slut, vill jag inte fastna på vägen innan jag ens kommit utanför Sveriges gränser. I mitt tycke har denna sträcka varit en stor skamfläck på Sveriges karta. Jag kör där mindre än tio gånger per år och jag gillar inte sträckan, som den ser ut just nu. Jag har inget emot två + plus en väg, hellre det än inget skydd alls. Jag tycker bara att det skall vara motorväg, när det är Sveriges största Europa väg. Nu blir det det och jag klappar i händerna åter igen.


Åtgärder

Information

15 responses

23 02 2013
Birgittha

Hej Ta av i Värnamo och kör gamla E:4an istället, vi bor i Lagan och när vi ska till Värnamo kör vi alltid gamla vägen, vacker natur och betydligt lugnare tempo! mvh Birgittha

23 02 2013
Matts Torebring

Hej & Ja det gör vi när vå bara åker på utflykt i Sverige. När vi har 250 mil ned till solen, vill vi motorväg. Mvh Matts

23 02 2013
Bosse och Gerd

Ja, äntligen, äntligen och äntligen Mats… och när jag skriver detta så är det med vetskap om att vi i Sverige har Europas sämsta Europavägar (efter Finland och Norge) och flertalet av våra mest trafikerade Riksvägar håller ju heller inte nån vidare standard.
Jag gillar också 2+1 vägar, MEN, endast på vägar med mer gles trafik och absolut inte på Europavägar eller Riksvägar med mycket trafik.
Om man sätter sig med en kartbok och studerar vårt svenska vägnät, så är det lätt att komma fram till den konklusionen att det skulle behöva byggas cirka 400-500 mil ny motorväg. Först och främst bör de flesta av dagens 2+1 vägar byggas ut med ytterligare ett körfält för att på detta sätt få en ”snikmotorväg” och dessa förändringar ingår då i kalkylen 400-500 mil). Egentligen är det en stor skam att vårt svenska vägnät ser ut som det gör än idag och dessvärre ser jag ingen ”ljusning i tunneln” och detta oavsett vilken regering vi har. Det har väl blivit något bättre med nuvarande regering, men egentligen är det väl bara ett spel för galleriet med dessa små förändringar av vårt dåliga vägnät.
Avslutningsvis säger väl byggtakten sitt – tänk att det ska ta hela 3 år i Sverige att bygga 30 km motorväg – i Tyskland bygger man motsvarande sträcka på drygt 1 år !
Mvh
Bosse och Gerd i Södertälje

23 02 2013
Matts Torebring

Skönt att någon mer än jag vill ha så mycket motorväg som möjligt. Jag kan inte ens debet och kredit mellan inkomster och utgifter vad gäller våra skatter, avgifter och vägar. Jag anar att skatter och avgifter ger betydligt mera än vad som investeras i våra vägar på nybyggnad och underhåll.

Jag är väl medveten om att det kostar mycket att bygga vägar i Sverige, på grund av att vi har ett långt och glest befolkat. Vägar måste dessutom byggas genom berg och sankmarker. På våra Europa resor förvånas jag ofta av, nästan alla avfarter man tar in på, så är det motorväg det också.

Många gånger har jag upplevt att vårt svenska vägnät är rent turist fientligt. När vi har ett land så långt som Sverige, är det minsta man kan begära att kunna ta sig från norr till söder. Dessutom finns ju en hel rad vägar, precis som ni skriver, som måste rustas upp snarast.

Polisen skall sysselsättas med att jaga de minsta fartsyndarna som kör bara någon km för fort. Detta i ett gott syfte att få ned olycksstatistiken. De genomgripande åtgärderna borde vara, ett bättre vägnät. Kram från oss.

23 02 2013
Lena & Jan

Hurra, hurra, maken klappar oxå händerna tills med mig. BRA beslut! Maken har kuskat Malmö-Jönköping med Swebuss Express otaliga gånger och ogillar just sträckan som äntligen ska bli värd namnet E4.

23 02 2013
Matts Torebring

Vad roligt, vi är nog ganska många som välkomnar byggandet av denna nya vägsträcka. Även om det kommer tio till femton år för sent. Bättre sent än aldrig. Kram från oss.

24 02 2013
Lennart

Ja visst, vill man komma fram fort är det motorväg som gäller!
Bra att vägnätet byggs ut!

Vi åker däremot gärna på småvägar om vi skall se oss omkring!

Jag åker gärna ” Riksettan ” till Norrköping!

Lev väl o
Kram

24 02 2013
Matts Torebring

Ja vi väljer gärna också mindre vägar på korta resor. Men när jag reser i tjänsten eller vill ut på långresor, vill jag inte fastna i dessa kvarvarande flaskhalsar i det svenska vägnätet. Kram från oss.

24 02 2013
seniorerspekulerar

Visst ska våra stora Europavägar byggas ut till 4-flitiga motorvägar. Jättebra med denna utbyggnad av E4. Nu vill vi bara se lite mer sådant på E22 också, där vi på visa bitar skulle tycka att det vore en väsentlig förbättring om vi så bara fick 2+1 väg. Vi förflyttar oss gärna på motorvägar men upplevelserna får man längs mindre vägar. 3M

24 02 2013
Matts Torebring

Jag har sökt men inte hittat, rätt siffror mellan vägskatter och avgifter i förhållande, till kostnaderna för vägnätet. Min spontana känsla är den att inkomsterna av skatter och avgifter är mångdubbelt högre än kostnaderna. Då kan man tycka, att alla vi som är med och betalar in så mycket, skulle få lite mera tillbaka, som till exempel E 22 och riksväg 40 till Göteborg. Kram.

25 02 2013
Anki

Som ren transportsträcka så är motorväg det enda rätta – så det är ju jättebra att det blir motorväg hela vägen ner till Helsingborg 🙂 Sen finns det ju som sagt en hel del andra vägar som verkligen också behöver upprustas till modern standard (= motorväg)… och visst undrar man var alla pengar tar vägen… fordonsskatt, bränsleskatt… hm – ja vart tar de pengarna vägen egentligen?
Ha det gott!
Kram

25 02 2013
Matts Torebring

Jag tror faktiskt att det är en avgrund mellan inkomst mjölkningen av oss bilister och vad vi får tillbaka. Utgifterna skall ju täckas in någonstans, men detta ständiga belastande av oss bilister, gillar jag inte, så länge underhåll och nybyggnad är så eftersatt som det är. Kram

7 04 2013
online kredite

Excellent post. Keep writing such kind of information on your site.
Im really impressed by your site.
Hi there, You’ve done an incredible job. I will certainly digg it and individually recommend to my friends. I’m
sure they’ll be benefited from this site.

15 06 2013
Kreditvergleich

I am sure this piece of writing has touched all the internet users,
its really really pleasant article on building up new webpage.

15 06 2013
Matts Torebring

Thank you!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: