På Västra Torget Jönköping, där Pingstkyrkan ligger, är det trångt en lördag förmiddag. Det är stor torgdag på torget och så det har det varit, så länge jag kan minnas. Dessutom är det idag en stor byggarbetsplats. Hur som helst, här samlas vi i Pingstkyrkan till vår Husbil- & Husvagnsklubb Gemenskap till vår vinterträff.
Jag har ingen exakt siffra på hur många vi var, jag glömde helt enkelt att fråga. Jag uppskattar att vi var cirka 120 personer. Medelåldern är idag ganska hög. Många har varit med sedan klubben sedan den startade för hela 40 år sedan.
Vi hade tipstävling förlagd runt i alla våningar i den stora Pingstkyrkan. Vi hade en fantastisk talare, bland annat Leif Carlsson, före detta lärare på Kortebo Missionsskola, numera lärare på Jönköpings Högskola, där han undervisar i religion. Han talade nästan en timma om Mose och hans ledarskap under 40 år i öknen, under Israels uttåg ut ur Egypten.
Pingstkyrkans pastor, Christer Törnberg, avslutade med kvällsandakt från ”Husbilspsalmen” :23 , Han låter oss vila på gröna ängar, han för oss till vatten där vi finner ro. Han berättade om helt underbara platser i Tyskland och Österrike som han besökt med bil, familj och husvagn. Denna underbara Ps: 23 innehåller även andra upplevelser i livet, vers 4: ”Om jag än vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag inget ont, ty du är med mig”. Han talade om hur han åkte ut och in på sjukhus, du har bara lunginflammation, sa läkarna. Så en natt när han satt uppe och hostade, bestämde sig hans fru för att köra honom till lasarettet igen. Nu uppstod en kamp mellan liv och död. Han hade en elakartad Legionellabakterie i kroppen. Jag har fått Sveriges absolut dyraste läkarvård, säger han själv. Ambulansflygtransport till England tur och retur två gånger, bemannat med läkarteam från Stockholm. Jag vet inte mycket om detta och de stora maskiner jag placerades i. Efter ett år kunde jag börja arbetsträna och nu 2013, jobbar jag heltid igen. Tack Christer för en fantastisk andakt och livsberättelse
Tack Till alla vänner i Jönköping som gjorde denna dag så trevlig och med så mycket god behållning.
















