
Vi somnade bredvid täcket, med alla fönster öppna. I sovrummet hade vi nära +28, ingen ström, ingen AC. Någon gång under natten, var jag uppe och stängde fönstren och somnade om igen. På morgonen var det +13 grader ute och ganska svalt inne.

Vi kom i god tid på förmiddagen till Kinna, för att hinna till Skene Järn före stängningsdags. Jag har läst någonstans att detta är en av våra största järnaffärer i Sverige. Först parkerade vi på den förnämliga ställplatsern i Kinna. Gratis parkering, 16 amp el, tanktömning och färskvatten. Detta är mer än vad jag önskar. En stor eloge till Marks Kommun. De vet och förstår, hur en slipsten skall dras.
Vi parkerade här och gav oss iväg på våra cyklar…

Skene Järn har idag cirka 140 anställda, finns på fem orter och har en omsättning på drygt 310 miljoner kr exkl. moms. Trots att 49 000 artiklar samsas på 20 000 kvm lager och 29 000 kvadratmeter försäljningsyta är butiken lätt av överskåda! Det är just fingertoppskänsla för vad kunderna vill ha som har gjort att Skene Järn har blivit ett tillväxtföretag.
Skene Järn AB Järnaffären för allt och alla! Det är nu snart 90 år sedan affären slog upp portarna, i maj 1931. Skene Järn är idag ett överskådligt och inbjudande multivaruhus, långt ifrån det man i vanliga fall förknippar med begreppet ”järnaffär”. Skene Järns historia har präglats av djärva satsningar och en framsynthet som många har tvivlat på, men kritiken har oftast tystnat när resultaten har visat sig.
Skene Järn ingår i BIG-gruppen vilken för närvarande består av 26 medlemsföretag. Tillsammans omsätter de 2,6 miljarder SEK och har 60 lagerplatser och försäljningsenheter i Sverige och Norge. BIG-gruppen är en frivillig fackkedja där branschens bästa företag har samlats till ett konstruktivt samarbete med målet att vara Sveriges ledande fackkedja inom vår bransch.

Vad skönt att gå förbi denna monter. Matts tror att han har byggt färdigt nu. Inget som lockar och drar längre. Jag behöver ingen betongvisp, ingen kap- eller klyvsåg. Jag inhandlade däremot upphängning, till slangar och kablar i nya garagen.

Det sägs om familjen Torebring, ”Har de inget att göra, fikar de”. Ett gammalt hus, ett fint hantverk i bageriet och utsökta bakverk i diskarna. Vi gick runt huset och satte oss under de stora äppelträden. Hon måste räknat fel, 120:- för detta vrålfikat. Strax intill satt en trevlig Göteorgsfamilj som spontant började prata. Vi samtalade om det mesta, i mer än en halvtimma. Trevligt!

Cykelvägen ned till Skene Järn är raka spåret och cirka 4 km. Efter detta cyklade vi vidare för nya upptäcktsfärder. Inget konstigt alls, Matts råkar, trodde han. Vi började cykla tillbaka hem igen.
Cykelbanorna följer inte alltid stora kända vägen, utan kan vika av både hit och dit. Jag vet inte vad som hände, plötsligt visste vi inte var vi var. Det är idag på samma sätt som för 50 år sedan, när jag satt bakom ratten i en tradare, vad heter gatan jag är på, det finns absolut INGA GATUNAMN!
Till slut blev det mobilen, tillsammans med det sunda förnuftet, som gjorde att vi hittade hem till slut. ”Då hade vi varit ute och cyklat i fyra timmar”, inkl. Skene Järn och fika. Jag fattar ingenting, man ska inte kunna cykla fel i en liten by på landet. Till detta skall läggas solens hetta, kanske fick vi värmeslag?
Snurrar man runt tillräckligt länge är det lätt hänt att man hamnar fel.
Ja så sant, ju mer man snurrar ju sämre blir det. Vi var bara två hundra meter hemifrån då vi vände om.
Bra plats med en sån service. Men så som drevet går just nu efter husbilsfolk så är det väl någon campingägare som anmäler att kommunen tillhandahåller gratis platser..
Allt gott!
Jag kan bara hålla med til 100 %, det är säkert så det är. Jag hoppas i stället, att varje kommun med självaktning, gör samma sak som Marks Kommun, ett antal platser och vatten och avloppstömning.
Ja nu får ni lugna ner er efter allt byggande,måste va skönt!
Kinna verkar vara husbilsvänliga mot en del andra ställen.
Varma husbils kramar
Tack, jag lovar att ta det lugnt. Jag skall inte bygga, eller anlägga några måsten mera. Nu är den tiden förbi. Sommarkram