Om ni använder ni denna, vad är er erfarenhet av denna effektbox?
Våra tidigare Kabe Husbilar, har varit utrustade med 3 liters motor och 180 hk. De har varit urstarka i backarna. Så fick vi vår sista nya husbil i somras, utrustad med 2,3 liters motor och fortfarande 180 hk, men med mycket lägre vridmoment. När vi kommer till ”Göteborgsbacken” utanför Jönköping med nya bilen, tappar bilen fart, så snart den ser backen.
För att bilen skall orka upp för backen, petar jag i lägre växlar, håller varvet uppe på motorn och då går det bra. Jag tycker det är tråkigt att behöva göra så. I samband med årsservice motor, bodelsservice, Cinderella service och besiktning hos Bossings i Linköping, har jag beställt montering av en KCR Effektbox.
Är det någon av er bloggläsare som har monterat denna? Vad är då era erfarenheter? Jag har inte fått någon bra förklaring till, varför Fiat valt denna motor. Troligtvis är det en miljöfråga. Res mindre & Flyg mindre!
Nu har varken jag eller mina ägare erfarenhet av denna box.
Men förstår dilemmat då ni haft samma motorkapacitet tidigare som jag har och där ägarna kunde tuffa på i Kasel-backarna utan att tappa fart.
Så hoppas att detta blir den effekten ni vill åt.
Vi har bara sett nackdelar med sista motorn. Lägre vridmoment, högre bränsleförbrukning samt ett kostsamt byte av kamrem, som kommer längre fram. Nu hoppas vi att vi blir nöjda.
Blir säkert bättre med box, jag hade en sådan på vår 910, inget problem.
Så jag satte även in en på Hymern med 195 hk Mercamotor och den drog mindre. Men när jag var och åkte i Centralmassivets backar började motorn spika i uppförsbackarna så då tog jag bort den för det kan bli problem med garantier.
Frågade på besiktningen om deras åsikt, och jag blev upplyst om att det blir körförbud om de hittar en box ochlevrantören av boxar rekommenderar att man tar bort boxen vid besiktning.
Har lite funderingar på nuvarande bilen Iveko 205 hk men då blir det optimering av programvaran, Bosch fixar ev det.
Tack för ditt inlägg! Är det sant att jag skulle få körförbud på besiktningen? Det låter inte roligt. Samma sak i Franska Alperna. Återkom gärna…
Det var på sv bilprovning i Gävle jag fick info om deras syn på box, det är väl antagligen lika om man optimerar via Bosch men svårare att upptäcka. Sen är det väl så att med så pass stora bilar så `ramlar` man väl in lastbilsfilen (90-100 km ) det ökar bra med förbrukningen från 90 till 110 , jag börjar bli tveksam om jag gör någon `kraftökning`
Tack Martin! Jag får lyssna med Bossings. Jag återkommer! Tack för ditt engagemang.
Jag förstår inte logiken med att utrusta en husbil på 5,5 t med en motor på 2,3 liter när en husbil som väger max 4,5 t har en motor på 3,0 liter. Man kan fråga sig varför inte Fiat installerar effektboxar om det är så att bränsleförbrukningen minskar. Jag har inga som helst erfarenheter av effektboxar. Vi har tillräckligt med hästkrafter som standard i båda våra bilar.
Detta har jag verkligen funderat över också. Jag anser att både Kabe & Fiat är skyldiga oss ett svar. Jag har betydligt högre bränsleförbrukning i vår nya bil med 2,3 liters motor än den förra 3 liters motorn.
Jag har haft en KCR box på vår gamla bil en Kabe 2012 den gick från 130 till 160 och nästan 1 dl billigare för vi mont en flödes mätare och testade en månad. Jag besiktade den med boxen i dt var ingen som sa något.
Idag ringde jag och tog reda på fakta. Idag föreligger det kontroll hos besiktningsstationerna, att kolla om det finns en Effektbox. Finns det monterat, skall körförbud utfärdas. Med andra ord avbeställde jag vår KCR box.
Ja dåligt av Fiat att göra motorn med mindre klenare volym!
Vår förra med 3,0L var ju mycket starkare i backarna 🙂
Vi hade KCR-Box i en 2,8 L vi hade för några år sedan.
Den blev mycket piggare o drog lite mindre bränsle också!
Ha det gott i snön……Kram
Nu är det körförbud så snart besiktningen ser en Energibox. Jag förstår inte Fiats resonemang.
Smålandskramar
Skaffa BSR effekt trim så behöver du inte ens öppna motorhuven. Dessutom kan du återställa enkelt vid besiktning. Bsr.se.
Tack för tipset. Dock blev jag rädd när någon skrev, att motorn spikade i svår terräng.