Varför all denna elektronik överallt, som har gått till överdrift?
- Det har varit tyst på min bloggsida några dagar, här är förklaringen….
- För att få in en bild på min hemsida, tog jag fram min gamla dator igen. Det går inte trots många timmars försök, att importera bilderna i Lightroom, i min nya Mac Book Pro supermodel, trots att jag köpt den senaste uppgraderingen av Lightroom. Nu har jag packat ned nya datorn.
- Jag gav upp till slut och kör på min gamla dator igen, som är så sliten, att fem versaler är nedslitna och finns inte på tangentbordet.
- Jag har vid ett par tillfällen, talat med en av Kabes mest erfarna konstruktörer, om den nya elektroniken i husbilen. Jag vill ha el ELCENTRAL, har jag sagt! Nu sitter det säkringar i stort överallt i bilen. Alla säkringar går att få fram, i kontrollpanelen via en kod. (hemlig kod som jag råkat se). Jag har tittat in, men stängde snabbt. Detta törs jag inte röra. (Jag kan inte få en elcentral, det är omöjligt att lösa)
- Vad händer om det krånglar utomlands? Det finns säkringar, som i stort sett är omöjliga att komma åt. (En lila 3 amp. till kontrollpanelen, till exempel) Jag vill ha tillbaka elcentralen, som fanns i vår förra modell. Concorde har en elcentral, snyggt och prydligt i garaget. Alla husbilstillverkare kommer att gå över till den nya tekniken, får jag till svar. Kabe har redan haft detta i tre år. (Kabe alltid steget före)
- Tekniken skall väl vara till för användaren och inte för konstruktören?
- På jobbet måste vi uppdatera programvaror i affärssystemet, då har sju datorer några få år på nacken och måste bytas ut, detta är inte rimligt.
Jag sitter bakom datorn, oftast tolv timmar om dagen. Hur många äldre gör det och har datavana? Hur skall vi som är tekniskt ointresserade klara oss?
Ja det är mycket med all teknik idag,inte många äldre som hänger med!
Men i vår nya Adria funkar det klockrent,dom har löst det bra 🙂
En Varm BMW-Kram
Vet du var alla säkringar finns och kommer du åt att byta dem?
Kram
Ja du vet Matts,där ligger ADRIA steget före! 🙂
Kram
… eller tre år efter i utveckling….
Kabekram
Först och främst tycker ägaren att det är trevligt att återigen ha dig i bloggvärlden igen Matts!
Sedan är det nog som du säger, det blir för komplicerat med all ny teknik. Det går inte att sköta något själv numera. Ägaren kom ihåg sin gamle 240, där kunde han laga allt själv.. Men samtidigt tur att tekniken går lite framåt.
Tack Klas, kanske lite blogg torka också. Men nu rann bägaren över. Varför så vansinnigt krångligt? Min gamla dator funkar i alla fall.
På våra servicebilar på jobbet, var vi tvungna att montera en ny ventil på varje vinterhjul. Kostnad 500:- styck x 4 hjul per bil x 13 bilar. Allt för att kunna följa däcktrycket under färd. Är det värt detta?
Jag provade Mac i några veckor men gav upp. Sååå svårt! Jag fattade ingenting. Sålde min Mac (med stor förlust) på Blocket och gick tillbaka till PC. Påstår inte att PC är bättre, men i alla fall enklare. Men det måste finnas support väl? Eller om man går till butiken och frågar …?
Vi har kört Mac sedan 1984 och har minst ett tjugo- tal på jobbet. Inga problem alls skulle jag vilja säga. Våra barn kommer hem till jul, till dess får den stå i garderoben.
Hej Matts
Min Kabe 2015 var första året med nya panelen. Har haft en del problem med den, men efter lite mjukvaru uppdateringar har allt fungerat i år. Toppen nöjd nu med den panelen. Jag kan hålla med dig om att det vore kanon med en tydlig central. Var i Tyskland förra sommaren när all 12 volt slutade fungera i bilen. Du förstår säkert frustrationen, inget fungerade ju, inte gråvattentömning heller som styrs med pump 12 V. Ringde tekniker på Caravanhallen, då började detektivarbetet med att hitta alla säkringar. Var nog inne i alla skrymslen runt hela bilen, sitter säkringar där man minst kan ana det, otroligt. Vände ut och in på hela bilen. Kabe i Tennhult hade sommarledigt så vi kom inte längre m a o. Då längtade jag efter en gammal vagn vi haft med bara en off och on knapp på, strulade aldrig. Visade sig sedan när vi kommit hem till verkstad att en sladd glappade till själva huvudenheten. Jäkligt retfullt för jag hade varit där och kollat, men inte hittat den rätta sladden.
Räckte elen för dig på Elmia ? Läste att du misstänkte dålig laddning av solpanelen.
Mvh
Stefan Bohman
Hej Stefan! Tack för ditt inlägg. Jag känner igen mig in i varje detalj. Detta är inte att utveckla, det är att gå bakåt. I Sigtuna kunde vi inte starta kylskåpet på gasol, för det tände inte. Spisen samma sak. Inte en droppe vatten kom. Vad ska man ta sig till ute i Europa, om det händer där?
På Elmia satt vi i mörker utan tv, med tända ljus. Vi vågade inte använda någon el alls. Bodelsbatteriet var nere på 11,6.
Tyvärr är den inte självförsörjande som de säger! Inte bra!, på tok för liten batteribank, två 115amp batterier kan ju omöjligt fungera till Kabe:s största husbil vilket vi märkte under de tre säsonger vi använde vår.
Alm
Jag misstänker att det är som du skriver. Vid solljus en hel dag, borde det ladda batterierna lite, men icke! Jag måste ha ett tekniskt fel. Ha det gott!
Glömde en sak,, i vår nya bil vi får nästa torsdag har vi 550amp fördelat på tre bodelsbatterier.👍
Jag har alltid gillat Concorde Carisma, synd bara att den så hög, så tung och så dyr. Det skall bli kul att se den.
På Elmia lyste knappt solen från torsdag kväll till söndag morgon. Min laddade från 12,2 till 12,4 på lördagen. Har 2 st 115 ampere batterier , kollade inte på tv, ändå räckte inte strömmen.
Jag har sneglat lite på efoy bränslecell som kompliment.
Har du funderat på bränslecell ?
I vår förra Kabe hade vi aldrig problem, strömmen räckte till. Jag tror att något är felkopplat. Jag tycker en bränslecell är ganska dyr för det lilla man behöver extra el.
Tekniken är bra när det funkar!
Kram
Fast nu är jag ganska besviken! Tekniken är inte användarvänlig längre.
Trist när tekniken strular …
Kram
Visst är det så, men det är också för mycket opraktisk elektronik.
Kram
Matts, du har läst mitt liv som iT chef med början 1983 och Macintosh och livet lekte, vi tog alltid hand om/supportade slutanvändarna, hur skulle dom annars ”kunna få något gjort!? Apple prod. iPad, Mac book.. iPhone etc har användarens själ i sig fortf. Inget av beskrivna problem blir bättre av att byta till PC!
MEN alla år av utvecklingsarbetet med elektronik-datorteknik har branschen nu en övertro på att vi behöver så många parametrar i våra husbilar/ husvagnar och dom ska inte användarna kunna manövrera, för dom bygger på automatik, om-det händer-ska det-ske-o s v. Även om inga elbrukare är på så går el åt till dessa system, inte som förr ”power ON power OFF. ex. LARM alltid på i bakgrunden, inte bra…
Då blir det typ en flerstegsraket när ‘vi med hjärnor med bäst före datum’ ”försöker operera den elektroniken” förstår du….? välmenat! 💟🚍💟
På söndag rullar vi sö. ut såå trött på regn o skvimpande sur gräsmatta ;-/
Ja du Lena, jag ler och jag ser dig sitta vid din Macintosh Plus 1983- 84. Jag ser dina vänner flockas omkring dig, för att beundra nymodigheten. Det var inte enkelt då heller. Då skulle dataleverantören komma i tid och otid. Det är borta tack & lov. Nu är allt fjärrstyrt. Så långt är allt bra.
Men ta bort elcentralerna i våra husbilar är inte bra. Jag kan varken franska eller spanska. Vad gör vi då när vi är i södern? Då måste vi ringa på Assistans.
Nu önskar vi er en härlig vinterresa och ser fram emot lite stilla kommande rapporter.
Har haft lite högläsning för Lennart och han kommenterar att Concorde-Ellen har en bra elcentral. Vi har ett bobilsbatteri på 160Ah och det verkar räcka för våra behov och vi fricampar rätt mycket. Använder man invertern mycket får man energiförluster. Vi försöker minimera den användningen.
Visst sitter det fint placerat i garaget i nya Concorde. Så vill jag också ha det. Den tiden är förbi får jag höra av Kabe. Så lommar ingen att ha det i fortsättningen. Jag tycker inte att det är användarvänligt. Vi har 230 Ah och vi använder sällan konverter, samt tittar lite på tv.