Kort nostalgi från Öland

20 07 2014
Morgonkaffe ute på ställplatsen klockan halv åtta söndag morgon

Morgonkaffe ute på ställplatsen på Lammet & Grisen, klockan halv åtta söndag morgon.

Alla måste gå förbi oss, men ingen säger något.

Idag har jag slutat att heja på alla husbilar. Heja när man sitter i en husbil går bra, men gå in i din mussla när du stannar. Alla här gick förbi oss, men ingen sa något, bara någon enstaka hejade. Jag har jättesvårt att vara tyst, men man måste heja först för att kunna prata vidare. Inte ens ett hej, så nu hejar jag inte på vägen heller, (om det inte är en Kabe, eller bloggvän förståss)

Så mycket besökare här på Lammet & Grisen har vi inte sett tidigare

Så mycket besökare här på Lammet & Grisen har vi inte sett tidigare.

Vi satt vid bordsändan på ett långbord i restaurangen. Vilka trevliga familjer (i 30- årsåldern), vi fått som grannar, tänkte jag flera gånger. De kom in med två minst sagt jättelass med mat, så då tänkte jag, de är lastbilschaufförer, men det var fel. Så sa den ene av grabbarna, ”Jag tar frontlastaren och kommer ned och hjälper dig”. Då kunde jag inte vara tyst längre, ”Jag är nog den ende här inne, som vet vad en frontlastare är”, sa jag. Ja vi är bönder och bor på landet, söder om Kalmar. Jag ser det sa jag, ni verkade så skötsamma och trevliga. Så var snacket igång om priser på kött & fläsk och mycket mer.

I stenröret intill oss växer dessa bär, men vad heter de?

Vi måste åka tillbaka i vår till Öland och fara runt med våra cyklar. Det finns så mycket växter i dikesrenarna överallt. Vår gode vän och medarbetare, Christer  talade om att, de röda bären och den blå blomman nedan  hör ihop, Besksöta som är en potatissläkting.

En liten blomma som knappt inte snyt i stenröset, vad heter den?

En liten blomma som knappt inte syns i stenröset, hör ihop med bären bilden ovan.

På kvällen rullar dessa ihop sig, vad heter dessa?

På kvällen rullar dessa ihop sig.

På dagen ser de ut så här. Pappa skulle kallat dem "Hundkex", stämmer det ?

På dagen ser de ut så här och är full av insekter.

Den vita blomman är troligtvis en Ammi Majus = Slöjsilja. Ganska ovanlig som vildväxande.

En skål härliga jordgubbar inköpta i Löttorp.

Förra året stod en gammal man och sålde i Köpingsvik och vi stannade och köpte. Han stod kvar i år också, men vi körde förbi, för han såg inte trevlig ut. I stället köpte vi på infarten till Löttorp, de mest underbara jordgubbar och med Jätteråge på paketet.

På varje "200 meter" finns ett "Loppis" över hela Öland

På varje ”200 meter” finns ett ”Loppis”

Det jag inte gillar på Öland är att i varje gammal vedbod och skjul, finns en outlet eller ett loppis. Jag har aldrig stannat och handlat något förrän idag. I Löttorp skulle jag parkera husbilen och där fanns gott om plats utanför ”Löttorps Boa Loppis”. Så jag tittade in genom dörren och bad om ursäkt för att jag parkerat på deras parkering. Precis innanför dörren stod denna hatthylla, i nyskick för endast 200:-. Tack Löttorps Boa för en god affär. Jag har varit i flera butiker och letat, utan att finna det jag sökt. En enkel klädhylla till våra medarbetare på logistik. När de blir för varma, läggs gärna tröjan på en pall, vilket jag ogillar.

Plats nr 13 på Löttorps Camping

Plats nr 13 på Löttorps Camping.

Denna plats, längst upp i hörnet på Löttorps Camping, hade vi i cirka 12- 15 år som vår sässongsplats. Det hände att vi kom så sent, som halv tre på natten, efter jobbet en fredagskväll och gick in och la oss att sov i husvagnen här.

Ingen enkel plats att parkera på med en jättestor husvagn som vi hade då. Precis framför draget är en stor stenmur.

Vår utsikt under nästan alla år på Löttorps Camping

Vår utsikt under nästan alla år på Löttorps Camping.

Helt ofattbart i dag, att vi kunde bo så här under 26 somrar i rad.

Här inne har vi varit på 100- tals tältmöten

Här inne har vi varit på 100- tals tältmöten.

Här växte våra barn upp i en kristen miljö, utan droger och alkohol. Vi själva kopplade av, till olika sångare och talare i tältet.

Förr var hela detta gärde camping. Nu odlas det spannmål.

Här cirklade vi fram till tältet bland alla husvagnar.

Här cirklade vi fram till tältet bland alla husvagnar, nu är det avstängt.

Nybyggt för året

Nybyggt lekland för barn och nytt för året på Löttorps Camping.

Strax intill det röda huset tittade vi på en sommarstuga

Strax intill det röda huset tittade vi på en sommarstuga.

Tänk alla bloggvänner om vi köpt sommarstuga på Öland, vilket tråkigt liv det hade blivit av detta.

Bageriet i Böda, ett kärt ställe.

Restaurang Sjöstugan i Byxelkrok, ett ställe vi åter kom till.

Vi åt mat här inne en Mors Dag. Jag berömde kocken och sa, ”Vilken god mat och vilken service, så här brukar det inte vara när vi varit här i juli månad”. ”Under juli är det utfodring, det är nu det är roligt att jobba” svarade kocken.

Här har vi sovit många gånger med husbilen

I Byxelkrok, där har vi sovit många gånger med husbilen.

Färgeläget i Nabbelund, är nu en stor Jättefin ställplats

Färgeläget i Nabbelund, är nu en stor Jättefin ställplats.

Denna måste jag rekommendera, så tyst, så härligt, grönt gräs eller asfalt, på land eller ute på hamnpiren, parkera var du vill. Toa, dusch, tystnad och en underbar natur.

Naturligtvis fikade vi med bakelser från Bageriet i Böda

Naturligtvis fikade vi med bakelser från Bageriet i Böda.

Vår badplats på Öland  under alla senare år

Vår badplats på Öland under alla senare år.

På badpatsen på Löttorps Camping ligger badgästerna som sardiner i en burk. På Lyckesand i Bödabukten, någonting helt annat. Här finns även ett par hundra meter, med ”rumpstek” (textilfritt) på ett naturligt sätt.

Bageriet i Böda, många, många besök här, så även idag

Bageriet i Böda, många, många besök här, så även idag.

Orranäsasjöns rastplats

Orranäsasjöns rastplats.

Resan hem kräver nästan alltid en kafferast, så även idag. Det brukar variera mellan Glasriket i Nybro eller denna rastplats.

Mjöl & Bullar till eftermiddagsfika

Mjölk & Bullar (Wienerpekan från Böda) till eftermiddagsfika.

Detta var ett par tre timmar nostalgi, av totalt 40 år på Öland. Jag har knappt skummat på ytan idag.

Åtgärder

Information

20 responses

Rolle o Carina

Ja det var inget dåligt reportage efter alla edra år på Öland !!
Man kan säga att ni är en bra ”Ambassadör” för denna ö !!
Men nog är det bättre att vara där med Bobilen !!

Ha det så gott/Kram

Matts Torebring

För vår del hade utvecklingen i livet stannat upp, om vi köpt sommarstuga.
Vi hade säkert haft god ränta på pengarna. Men vi har så enormt mycket roligare med bobilen. Kram från oss smålänningar.

Nils-Åke Hansson

Det där att hälsa! Första gången vi var ut med husbil 2001 så hälsade den första husbilen vi mötte. Vem var det som känner oss sa vi.. Min fru sa härom dagen har du slutat att hälsa. Håller med om att det är svårt att hälsa när man har parkerat. Jag är pratglad går fram till alla.
Var på en plats kom en man fram till Birgitta (frun min) din man är pratglad va. Han riktigt tog illa upp när var parkerad vid sidan av oss..
Hälsar på lågsäsong men på högsäsong är det frågan om man ska sitta och hälsa
Härligt reportage från Öland
Nils-Åke

Matts Torebring

När vi varit på kontinenten, under drygt fyra veckor och bara sett två svensk registrerade bilar på vägen, då vill man prata med vem som helst. Om jag inte är för stressad på jobbet, försöker jag allt att prata och vara social även där. En kund hade ett sågverk och det låg på Såggatan på en ort. ”Det var inte dåligt att få ge namn åt hela gatan”, sa jag. Det kom ett hårt kallt svar tillbaka, ”Det hette så när vi kom hit”. Möter man sådana är det bara att gå vidare, de måste ha tråkigt själva. Kram från oss smålänningar.

JoY

Fint ni har haft det på Öland med en rundtur också.
Hälsa eller inte hälsa. Vi hälsar på alla som vi möter om det går för trafikens skull, vill säga. Ibland blir det även på hästtransporter och varubilar också hihihi
När vi stannat och vi går förbi några som sitter ute och dom tittar upp och söker ögonkontakt så nog säger vi Hej alltid. Vi ropar inte Hej om dom är upptagna eller mitt i maten men om dom tittar upp, då brukar vi säga: smaklig måltid/Bon appetite. Det säger vi alltid till varandra när vi ska äta.

Kram Yvonné

Matts Torebring

Vi hade såååå trevligt på Öland, att jag längtar redan tillbaka. På Caravan Campingen i Strängnäs hälsade och hejade var enda person. I sommar i Frankrike, har nog var enda människa sagt Bonjour. I Stockholm får man inte heja, sa någon, utan att man känt varandra i minst ett halvår. På vägen har jag tröttnat att heja nu. Kram från oss smålänningar.

Ch.

Hej!
De röda bären och den blå blomman hör ihop- Besksöta en potatissläkting
Vi har odlat den som trädgårdsväxter vid något tillfälle

Matts Torebring

Tack Christer, jag beundrar dig som kommer ihåg och kan, alla latinska namn på blommor, buskar men även ogräs.

Anette

Härligt Ölandsreportage – Öland kan man återvänts till år efter år.
Att inte heja på varandra på en ställplats (eller camping) tycker jag är dålig stil. Det kostar så lite med ett glatt hej, och vem vet, kanske man finner en ny vän?

Skönt att se Birgittas glada leende på bild igen!
Kramar

Matts Torebring

Tack Anette, men det går inte att pressa samman 40 år på Öland, i några få bilder och textrader. Allt det andra finns gömt i tankarna, som bra och mindre bra minnen. Kan det vara så, att både ni och vi som har stora fina lyxbilar, känns frånstötande på något sätt och att man undviker oss. På kontinenten upplever jag motsatsen, få har sett så stora bilar och vill försöka prata. Visst är det roligt att Birgitta är på väg tillbaka in i vardagslivet igen. Kram från oss smålänningar.

Deciree

Öland har vi aldrig varit till. Men det ska bli det också någon gång:) Tack för ett fint reportage. Ser att det finns gofika där också…Mums:)) Kram

Matts Torebring

Tack Deciree, men oj då måste du ta en vecka och åka till Öland. Om du kommer, kommer jag och hälsar på och tar med den godaste bakelse från bageriet i Böda. Kram från oss smålänningar.

Lennart

JA det var allt tur att ni köpte bobil så ni får se en del!
En stuga står ju på samma ställe hela tiden!

Kram

Matts Torebring

Tror du Lennart, att Matts skulle ha överlevt i en sommarstuga på Öland ? Nej det tror inte jag. Även om bobilen är många gånger dyrare än en sommarstuga, så är den också många gånger roligare. Kram från oss smålänningar.

Maggan och Ingemar

Ja nog är det konstigt med hälsandet hemma och utomlands. Upplever att svenskarna är mer för att hälsa och prata när de inte befinner sig i Sverige. Vi hälsar på alla 🙂
Öland är fint, har själv växt upp, under somrarna,i Bläsinge och Kalmar. Återvänder varje år till kusin och kusinbarnen för lite nostalgi. Med husbilen har vi fått ett nytt umgänge och det hade vi inte fått om vi hade stannat hemma i stugan.
Njut och ha det gott.

Matts Torebring

Jag söker ofta kontakt, försöker inleda samtal, men väldigt många låser in sig, drar för gardiner, så fort de får grannar. På vägarna tycker jag det har blivit för mycket vinkande. Just nu i juli månad, har jag lagt märke till, många husbilar med många år på nacken, de kanske inte vill prata på samma sätt, som vi som är ute året runt. Visst är Öland fantastiskt vackert med alla blommor i dikesrenerna, det ser man inte på andra ställen. Smålandskramar från oss.

Lars Permeln

Vi har också märkt av att hälsandet minskar i juli månad, bryr mig inte utan fortsätter att vifta lite lätt. Det som däremot är märkligt är att en del har så svårt för att stanna och prata. Jag försöker hela tiden med Nellies hjälp bryta igenom skalat och när väl det är gjort så brukar det gå mycket bättre. Öland är en underbar plats, tror att vi drar ner till skördefesten. Nu är vi på väg till Oslo och Norge. Stannat i Kristinehamn, 32 gr varmt. Då är det skönt med AC tycker både Nellie och jag.

Matts Torebring

Har du Nellie med dig, då går det bara inte att låta bli att prata, om man inte är hundhatare. Vinka anonymt går alla tiders, men växla några ord, nej tack. Kan det bero på att vi åker i våra älskade Kabe bilar och många tittar snett på oss och inte vill ha kontakt? Då får vi läsa om Norgeresan framöver och vi önskar er allt trevligt. Smålandskramar från oss.

Birgittha

Hoppas att vi träffas på någon ställplats någon gång jag kommer att komma fram och prata med er, tycker också att det är konstigt att så få pratar med varandra på ställplatser/ campingplatser varför inte prata och ge varandra tips!
Ha det bra!
Med vänlig hälsning Birgittha och Mats

Matts Torebring

Alltid lika roligt att höra från våra ”namne”. Hoppas vi träffs någon gång. Min känsla är att man låser sig inne på något sätt. Jag tycker man möter så många på kontinenten, som hejar, som försöker prata och tar kort på bilen med mera. (Kabe är inte så vanliga söder över) I Sverige ska man vara försiktig. Sommarkramar från oss.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )