Elvakaffe på 2408 meters höjd

4 07 2012

Vi lämnade vår drömplats i Empuriabrava klockan halv åtta och idag var resmålet Andorra, cirka 230 km bort.

Vi var inte överens med våra kartböcker och de kordinater vi matat in. Vi kom i alla fall till Andorra vid middagstid. Jag brukar säga att jag väljer hellre stora vägar och även betalvägar, än små vägar i bergen. Idag har jag kört så mycket små vägar i bergen, att det räcker för ett helt år framåt. Sedan jag var ung har jag undvikit höga höjder, då jag känt att benen skakar och kan nästan få svindel. Jag har tittat in i bergväggarna och undvikit att titta ned i stupen. Birgitta har tagit 130 kort när jag kört. Här kommer några få…

Det kändes skönt till en början att åka ihop med de stora pojkarna som lite vägröjare.

På mer än tolv – femton mil såg jag inte en enda bränsletapp. Min nivåmätare sjönk oroväckande i alla branta stigningar. Bäst att hålla kontakt med bilen där framme, han kanske har gasoline (diesel) i lasten. När jag hade dryga fem liter kvar i tanken, samt fem liter i en reservdunk, stod det en ensam bränsletapp där vid vägen. Vad skönt att släppa denna oro. Sedan i Andorra fanns hur mycket tappar som helst och till lägsta pris 1:07 €.

Vi passerar mängder av byar och trånga passage.

Hårnålskurva efter hårnålskurva utefter bergväggarna.

Inte på ett enda ställe när vägen var som smalast fick vi möte med en buss eller lastbil.

Kommer det någon runt hörnet?

Körning på tvåans och treans växel i flera timmar.

Otroligt vackert med alla dessa enorma berg och dalar

Berg och åter bara berg och dalar och så vår väg förstås.

Här slingrar sig vår väg fram.

Mycket vanligt med ovanligt ”feta” kossor som betade på fjällväggarna.

Äntligen har det blivit dags för ett sent elvakaffe, nu på 2408 meter över havet.

I vissa kurvor vred jag mig om och tittade ut genom bodelsfönstret i sittgruppen.

Mycket vackra stenhus, hotell affärer byggda i samma stil utefter hela vägen.

Oräkneligt antal hotell som står stängda över sommaren i väntan på skidsäsongen.

Vi körde tur och retur till huvudstaden Andorra La Vella, vi tänkte hitta en parkering till husbilen, men se det gick inte.

Vi hittade en liten camping att stanna på, i den trevliga skidorten Canillo.

När vi gick ut och gick, visade det sig vara en extremt trevlig skidorort Canillo, som vi hamnat på.

Lägg märke till villan uppe på berget som fotot avser.

En av många rondeller i Canillo.

Detta var et maratonlopp med reportage och bilder, allt på grund av en mycket svag wireless gratis wifi här på campingen. I morgon när vi är utvilade kör vi mot France, där vi räknar med att vara sista veckan. Första etappen blir till omtalade Toulouse.

Åtgärder

Information

10 responses

Anders och Birgitta

Andorra är häftigt, där har vi varit flera gånger. I Pas de la Casa finns en stor ställplats/parkering som ligger bra till vid många affärer. Man får dock passa sig för att inhandla för mycket billigt då tullarna är väldigt effektiva, åtminstone när vi var där. Ha en bra resa hemåt!

Matts Torebring

Kommer man till Andorra från Frankrike, på norra delen är det rena barnleken att åka till Andorra, men den vägen vi körde, var minst sagt häftig. Vi missade Pas de la Casa på hemvägen på grund av att vi valde att åka en nybyggd tunnel. Mvh Matts & Birgitta i Andorra

Anki

WOW!! Vilken häftig väg… den skulle jag gärna åka. Kul med alla bilderna!
Andorra har aldrig varit i – får se om vi kommer dit någon gång 🙂
Ha en fortsatt bra resa!

Matts Torebring

Ja det var en riktig upplevelse att ha varit där. Skriv in det i era resmål. Mvh Matts & Birgitta i Andorra

Freedomtravel

Vilka vägar och kurvor! Vackert landskap!

Matts Torebring

Ja det var helt fantastiskt att få uppleva denna natur. Mvh Matts & Birgitta i Andorra

seniorerspekulerar

Vi åkte igenom Andorra på väg ner till Portugal för ganska länge sedan. Vi hade svårt att förstå alla tullfria shoppar på den tiden. Men Andorra är ju vad vi förstår fortfarande ett litet skatteparadis, eller? Men vi tyckte själva huvudstaden var extremt tråkig och hotellet vi övernattade på också, men omgivningarna är ju fantastiska speciellt på vintern såklart. Men tänk vilk olika miljöer ni får uppleva. Det är fantastiskt med att åka husbil och uppleva allt det här. Kör försiktigt och var rädda om er. Kram 3 M

Matts Torebring

Vi handlar så sällan i shoppar. Vi har tre bokhyllor alla är fulla med både det ena och andra. Andorra la Vella var riktigt tråkig, det håller vi med om. Landskapet var underbart att få uppleva.
Mvh Matts & Birgitta i Andorra

maggan

Så kul att ni skriver lite om Andorra för dit skulle jag vilja åka. Tidigare kände maken av det här med höjder, men efter vägarna i Spanien har han börjat vänja sig. Kan kanske bli på hemväg nästa gång. Åter fina bilder som ger en längtan efter att också få uppleva naturens skönhet i andra länder. Ha en fortsatt fin hemresa, tar gärna emot tips.

Matts Torebring

Ja jag kan verkligen rekommendera en resa dit om man vill uppleva en bedårande natur. Kör in vägen norr ifrån Frankrike, då är det ingen match att köra. Mvh Matts & Birgitta i Andorra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )