Fyra årstider med Travel Master 2007.

30 09 2007
Vår första riktiga husbil. Före denna hade vi haft två tyska bilar.

Vår Kabe Travel Master står resklar hela året på sin speciella parkering på tomten. El & vatten finns framdraget till parkeringen. Lite underhållsvärme är alltid ansluten. Våra första resor gjorde vi i januari månad. Vintertid kanske det bara blir en till två resor per månad och inte speciellt långt bort heller. Inte ovanligt att vi åker till Gränna som ligger fyra mil bort.

Mycket snö i Lillehammer

Påsk firade vi i WC backen på slalomskidor i Lillehammer, Norge, tillsammans med Candra och Mabbe. Helt underbart att ha en vagn som är så ombonad och varm som Kaben. Extra värmefläktar i “cockpit” under varje stol samt, värme från el, gasol, Webastovärmare och den riktigt sköna golvvärmen.

Västervik blev en av de första vårutflykterna. Vi sover på Gränsö och kunde se ett hav av vitsippor och även små skott skjuta upp ur jorden till liljekonvaljer. Lördag förmiddag är alltid festlig med besök på en av stans roligaste butiker, Interflora, som har ett hav av blommor, keramik, porslin mm mm. Naturligtvis inhandlades lite djur till trädgården samt en liten båt i trä med åror, en fiskargubbe och ett fyrtorn. Alltsamman placerat vid dammen jag byggt hemma. Café Tant Grön är ju ett måste att besöka i Västervik som ligger nära granne med Interflora.

Sedan har det blivit resor till Öland både på våren och sommaren. Lammet & Grisen, Löttorp, tillhör sommarens höjdpunkter. Före semestern hann vi även med att resa till Hjo och Karlsborg som båda är helt underbara platser. Sommarhemmet Sundet, nära Lagan, var också en trevlig utflyckt. Där lyssnade vi till min gode vän, Stig Sjöberg, som ingår i Gospel Stompers. Två helger har vi varit på Östrandsvägen 43 i Stureby och jobbat på Candras & Mågapinnens hus.

Måndag kväll kl.18 midsommarveckan startade vi färden till Italien, efter en hektisk arbetsdag på jobbet. Första kvällen körde vi till Møn i Danmark. Vi var riktigt trötta när vi nattparkerade på en rastplats. Nästa dag körde vi till vårt favoritställe, Irschenberg nära gränsen till Österrike, där vi brukar övernatta på parkeringen vid ett Rasthouse. Nästa dag kör vi den återstående resan till Rubicone, en mil norr om Rimini. Vi kom fram vid 16 tiden.

Vi stannade där i två och en halv vecka och bara njöt i fulla drag av solen, havet, simturerna i Adriatiska havet, den goda maten och vänner vi träffar från nästan hela Europa. Hemresan gick över Bologna till Venedig och vidare till Slovenien och Kroatien där vi i år stannade vi vid Njivice på ön Krk. Efter tre dagar fortsatte vi upp till Zagreb och vidare till Maribor där vi övernattade på en liten camping med blott ett tio tal platser.

Slovenien tycker jag är ett fantastiskt vackert och bördigt land. Dessutom kan man verkligen unna sig god mat då priserna är låga. Målet för min resa var WC backen. På kvällen gick vi (så långt Birgitta orkade) upp i backen. Nästa dag åkte vi linbanan upp till toppen. På eftermiddagen fortsatte vi resan upp till gränsen mot Tyskland.

Nästa dag var målet att komma till Møn i Danmark. Där parkerade vi sen kväll tillsammans med ett hundra tal andra husbilar, husvagnar och långtradare på rastplasten, samma som på nerresan. På morgonen besökte vi Møns Klint och såg dessa enorma kalkstensklippor. Det var riktigt trevligt besök samt även den lilla byn med Caféer och handel.

Hemresan fortsätter upp till Hyllinge, utanför Helsingborg, där vi alltid besöker City Gross för att handla “riktiga märkesvaror”. Ganska tyst och öde denna fredagskväll. Efter fyra veckor i sydeuropa känns det som att komma till ett öde land när vi kommer hem till Sverige igen.

På resan hem upp utefter E 4 säger Birgitta, “Du skall väl inte köra hem ikväll?” Jag tänker ju naturligtvis på min trädgård och jag vet att mycket arbete väntar efter fyra veckor borta. Vi är överens om att “hemma bra, men borta bäst”. Vi övernattar vid rastplatsen vid Hamburger King i Värnamo.

Resandet har sedan fortsatt i stort sett varje helg. Kabe fyller 50 år på Elmia var det roligaste vi varit med om på länge. Cirka 7-800 Kabevagnar och en fest utan like med god mat och underhållning. Även vid min 60 årsdag bodde vi i vår husbil och för tredje gången på Östarndsvägen.

När vi summerar vinter, tidig vår, sommar och höst kan vi konstatera att vi endast varit hemma 4- 5 helger under vår & sommar. Ragnar Holmqvist, min granne rakt över gatan, sa vid ett tillfälle, “ Jag förstår mig inte på dig Matts, du sliter som ett djur på alla fyra i trädgården i veckan, och så kommer helgen och du åker bort från allt samman.

Sånger för livet 2007 Globen

22102007

Efter några hektiska arbetsveckor på jobbet med byggnation och julförsäljning som nu varit i gång sedan strax efter semestern var det skönt att fara till Globen i Stockholm och lyssna på Kjell Lönnå och hans samlade kör och orkester på cirka 3000 man.
Denna gång kunde vi övernatta hos vår dotter och mågapinne i deras nya hus i Enskede. Ett hus som dom köpt och jobbat på i nära ett år och nu äntligen flyttat in i.
I nära fyra timmar satt vi i de ganska osköna bänkarna och lyssnade och sjöng med i några allsånger. Att få lyssna till Björn Skifs och Cajsastina Åkerström m fl live är naturligtvis något helt annat än att sitta och se dem på TV.
Som 10 åring började jag ju min säljarkarriär genom att cykla runt 3-4 mil i veckan och sälja Svenska Journalen, denna tidning och Läkarmissionen som står bakom arrangemanget.
Visst var det uppmuntrande att höra Maria Abrahamsson, journalist, dela med sig av tankar strax före avslutningen. Av alla Sidamedel som går ut kan man inte redovisa med säkerhet vart 3/4 av medlen används till. Så är det inte med Läkarmissionen. Där kommer varje krona fram.
Tänk att de jobbat från en blygsam start och hållit på nu i 50 år. Visst är det skönt att det finns människor som engagerar sig för andra människor i nöd.Sånger fört livet Globen 20 okt. 2007.

Redigera : Redigera
Kommentarer : Lämna en kommentar »

Kategorier : Resor

Husbilsmässa Elmia 2007

4102007

Vad spännande det ska bli att besöka mässan igen, så kändes det i fredagskväll när vi parkerade vid Sannabadet vid Vättersnäs. Först stod vi där ensamma några meter utanför Elmia parkeringen och några meter från Vätternstranden. På morgonen när vi vaknade var det 13 st husbilar till som hittat denna vackra plats. Vi står så gott som aldrig på en campingplats utan vill känna oss fria, enda undantaget är när vi kommer ner till länder i sydeuropa som Italien, Slovenien och Kroatien.

Vi har gått på mässan i två dagar. Vi hade två favoritmärken när vi kom dit och hade samma två favoriter när vi åkte hem. Själv vill jag alltid utveckla och gå vidare, medan Birgitta är mer nöjd som det är. Visst vore det kul att ha en vespa med i garaget på bobilen, tycker jag, medan Birgitta hellre vill ha ett stort kök. Vi kan äta mer ute säger jag. Och så är det det där med pensionärssängar.

Vi trivs med dubbelbädd och kan hålla handen när vi somnar. Men bädda är besvärligt när man som i nästan alla vagnar går till sängs på kortsidan. Så skall man gå upp på natten och då måste ”svinga sig upp”, vilket inte finns energi till kvart över fyra på morgonen.

Nå väl, det finns dubbelsäng med gång på varje sida, lätt att gå upp och lätt att bädda i en av vagnarna, överbädd framtill för två personer att fälla ner samt vespagarage baktill. Då har den vagnen inte golvvärme och alla andra vinterfinesser som våran Kabe har. En ny Kabemodell fanns på mässan med vespagarage och pensionärssängar på längden i vagnen samt möjlighet att bädda ”fullbredd”. Köket är för litet sa Birgitta och jag vet inte om jag vill åka vespa. Ja nu står vi där vi står och hoppas på att Kabe bygger en helintegrerad vagn med stort kök, två dubbelbäddar och vespagarage.

Vad vore livet utan drömmar och framtidsplaner. Jag måste ha något att se fram emot och så är det alltid. Nu kommer hösten och vi letar upp begivenheter och resmål. Kaben vi har idag och som är nästan ny och har en underbar golvvärme. Går man upp på natten kan man nästan bara stå still och njuta, varmt och gott och kallt och ruskigt ute.

När vi valde vår Kabe Travelmaster WL hade vi lagt 10 tals timmar på att jämföra tekniska data, standardutrustning, olika tillval hos olika märken och kommit fram till att just Kabe hade allt standard som vi skulle fått lägga till på andra billigare vagnar. En underbar värme kalla vinterdagar i skidbacken, rena rutor tack vare extra värmepaket, Webastovärmare och plattvärmeväxlare som värmer bodelen från motorn när man kör – allt standard.

Vi som åkt husvagn i 30 år tycker husbilslivet är helt underbart. Men som sagt, vi skall köra vår Kabe några år till men följa utvecklingen hos även övriga märken.

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )