I dag på morgonen kom mina snickare och tog ned den fula blå presenningen. Jag var snabbt på plats, för att stämma av. Nu saknas bara smygarna runt portöppningarna. Visst blev det snyggt.
Husbilsgaraget är 30 cm lägre
Jag har fortfarande sju meter kvar av tomten, på höger sida om garaget. Vad skönt att ha utrymme för en båt eller en släpkärra i framtiden. Jag hoppas att jag har vänner som kommer och hälsar på oss. Då finns det plats för tre, fyra husbilar på fast mark, samtidigt inne på vår tomt.
Hela gården ute på landet
Jag ger min arkitekt en stor eloge, för placeringen av husen på tomten. När man kommer och kör Framtidsvägen, syns inte vårt garage, det ligger nedgömt inne på den stora tomten. Först när du kommer fram förbi huset, kommer det stora garaget fram.
Det känns nästan overkligt, att få så fina garage som dessa. Dessutom alla finesser med vatten, avlopp, el samt en perrong att lasta från inomhus.
Lillbilen får skutta in i garaget
Tråkigt nog fanns inte en enda stege kvar på bygget, så att jag kunde klättra upp och ta bort den fula blå presenningen. Två duktiga och ovanligt trevliga montörer från Jönköpings Portservice har gjort detta. Vad skönt att jag fick två exakt lika portar, trots att den ena är ganska stor.
Montörerna behöll draperiet och jobbade från insidan
Idag kom Jönköpings Portservice med de nya fina portarna. Tyvärr får jag vänta till i morgon innan täcket faller av.
Idag fick jag en ny mobil iPhone 11 Pro
Tidigare under åren har jag tagit alla bilder, med min systemkamera. Nu har jag hållit på och byggt lager, kyl, frys, kontor, verkstad och nu sist villa och stort garage, i snart två hela år. Kameran kommer helt enkelt inte med ut på byggställningarna. Innan jag gick hem i afton, hade Niklas startat upp min nya iPhone 11 Pro. Nu tar det säkert lite tid med, ”learn by doing”. Instruktionsboken kanske kommer fram om ett halvår.
Testbild
Finns inget att skriva om Herden, som inte redan är skrivet. Vi har i alla fall haft ett fantastiskt bra boende under byggtiden.
Det har skrivits spalt km genom åren om Ekotopia. Från början tänkt som en miljöutbildning. Men man lyckades inte dra studenterna hit. Jag skrev själv om det för sju år sedan. Jag tänker inte ta upp den tråden igen. Idag är Ekotopia i de bästa händer.
För oss skattebetalare har det dock varit en dryg nota. Riktigt tråkigt att det inte kunde fortsätta som restaurang, som det var en tid. Vi på Torebrings har hyrt den stora konferens- & restaurangdelen i förgrunden. Vår dotter hade sin bröllopsfest här inne. Mycket trevlig plats för en fest. Idag drivs ett behandlingshem i lokalerna.
Ekotopia ligger på Gröna Vägen, en avtagsväg från Framtidsvägen. Detta är knappa kilometern söder om samhället. Ute på landet helt enkelt. När vi fick möjligheten att bygga vårt fina hus på Framtidsvägen, hade jag en önskan.
Vi bygger knappa 200 meter från Ekotopia och de många röda husen. Jag strävade efter att vårt hus, skulle smälta in i miljön på landet, men även i miljön nära Ekotopia. Därför är vårt hus rödmålat som de flesta husen på granngården. Det gula huset till höger, har flyttats hit från Vetlanda.
Vi vaknade till en kall morgon, men solen värmde snabbt upp och det blev en härlig dag med solsken. Förr när vi åkte husvagn, drogs vi genast till husvagnshandlarna, så snart solen kom fram i februari. Idag kom vi bara utanför huset, hur ska vi möblera på altan? När markarbetet börjar inom kort, måste jag ha möbleringen klar för mig, Frågorna är många, hur många sittplatser och hur stor ska altan vara?
Denna matgruppen hade vi på vårt förra boende, fast då på altan och den var mindre. Fördelen med denna och som vi uppskattade mycket, var att stolarna och dynorna ryms under bordet. Inga katter eller fåglar som kan lämna spår efter sig. På vår förra grupp var det glasskiva på bordet, men det kan bli lite slamrigt. Nu är tankarna igång och vi får se var vi landar.
Det känns lite konstigt att skriva, om små triviala saker som detta, under rådande omständigheter. Men vi hoppas alla, att livet kommer att gå vidare.
Garaget till husbussen till vänster och lillbilen till höger
När Birgitta & jag kom till bygget idag lördag, såg det ut som kriget här inne. Efter två dagar med ihärdigt uppspikande av gips, är båda garagen klara. Spill av gipsskivor till max, utmed väggar och på golv.
Till veckan monteras garageportarna. Vilken fest att kunna stänga till och låsa. Min gode vän Christer, Jönköpings Portservice, ringde mig redan i januari månad och sa, ”Nu har jag portarna hemma, när kan jag komma och montera”? Jag beställde dem i mitten av november. Christer missförstod leveranstiden. Nu har jag till och med ström framdraget till portarna. Den stora porten är 16 A, den lilla 10 A. Spännande om dagmåtten stämmer!
Portarna kommer från stora portfabriken Teckentrup i Tyskland. De andra stora porttillverkarna som jag var i kontakt med, tillverkar inte min stora port och den lilla porten i samma fabrik och då blir de inte i samma utförande.
Full igen men sista containern med brännbart.
Skönt att ha sorterat alla sopor själv. Alla är inte lika noga som jag själv med sorteringen. På ett bygge i Jönköping, hamnade en branddörr på 8000 kg i den stora avfallskvarnen på Torsvik Kraftvärmeverk. Detta skapade tre dagars stillestånd. Hos oss ligger alla små plåtbitar och restavfall för sig.
Varje kväll, när jag har varit klar med byggstädningen, har jag konsumerat en stor öl 🍺. Detta för att skölja ned allt byggdamm. Nu kan vi andas ut! Hela den stora byggstäden är över. Inne i ladan är alla väggar spacklade en gång. Birgitta ägnade två timmar idag till att dammsuga alla rum. Nu väntar vi in mannarna som skall lägga stengolvet i hela huset. Sedan väntar montering av köket och montering av vår murspis. När de är klara väntar besiktning….
Jag har för avsikt att skapa lite produkt feeling, kring vissa varusegment på jobbet. Jag hade beställt solsken och möte med gode vännen Larz, för att ta lite produktbilder. Vi åker bort till vårt nya hem, sa jag. I den gamla strandlinjen på Anebysjön sedan 1860, ligger massor av mossbeklädda stenar, inne bland urgamla träd.
Förmiddagssolen skapade inte rätt bakgrund och ljus, men efter en tallrik ärtsoppa med pannkakor och sylt, gjorde vi om alltsammans. Då var både Larz och jag lite smått lyriska över resultatet. När jag började mitt företagande 1976, kallades skorporna för Landstingsbakelser. Kanske är det så än idag?
Vrigstad Hemost
Larz tog hundra tals bilder, på kaffe, ost, frallor, godis, glas, porslin och drycker. Bilderna är tagna knappa tjugo meter från vårt nya hem. Detta var bara två av alla bilder. Själv älskar jag skorpor, gärna med marmelad, ost eller Kalles kaviar, tillsammans med en liter kall mjölk eller te.
Vad glad jag blev över att se, att mina målarmästare kom hem till oss idag. Lasse Johansson, till höger i bild, har tagit hjälp av sin kollega Connys Måleri, till vänster. De har inte speciellt mycket måleriarbete inne i ladan, taket är färdigmålat och klart, sedan är det är så mycket fönster, att det är inte mycket väggar kvar.
Nu är vardagsrummet klart för att måla och att lägga golv.
Det har varit så himla trevligt, att hälsa på mina snickare vid lunchen varje dag. Idag höll de på att packa ihop sina ställningar och rensa upp utanför hela bygget. Det enda arbete som återstår för snickarna på insidan, är smygarna runt alla fönster, montera upp kök, garderober samt sist golvlister. Innan detta sker måste golvläggarna vara klara.
Här gick det fort att gipsa, även om det är högt och besvärligt. Väggarna känns mycket enklare. Belysningen kommer på sidan av bussen, uppe på taket gör den ingen nytta.
Klart för målning i taket
Detta blir husbuss lyx i bästa klass. Varmgarage med egen svartvattentömning, samt lastning inne från en perrong. Det är hon värd min Birgitta. Hon fick ju våran husbuss i 50- årig förlovningspresent för snart två år sedan. Nu har vi tillsammans byggt det bästa garage till den.
Jag inbillade mig att det tar en vecka, att sätta upp taket i alla rummen. Men vad jag bedrog mig. Efter två dagar, är det bara ett par småutrymmen kvar. Taket är dessutom färdigmålat. Till och med taklisten är uppe. Men vad snyggt det blir.
Idag ringde jag dessutom min garageport leverantör, om ett par dagar går det att montera in garageportarna. Jag ringde min entreprenör som skall lägga stengolvet, nu är det dags nästa vecka. Jag ringde min målare och sa, nu är det din tur. Jag förvarnade snickarna, att köket beräknas komma nästa vecka. Så måste jag ringa Anders Murare och förvarna om att montera in murspisen. Ute jobbar jag med markentreprenaden.