Igår när vi kom till Eksjö Camping ställplats var det öppet vatten. När jag tittade ut i dag på morgonen hade isen lagt sig igen på sjön Hunsnäsen. Det borde snart vara slut på alla isar nu, i morgon och framåt ser det vårligt ut i prognosen.
Svinkallt ute.
Jag hade gärna gått Hunsnäsen runt, (6,5 km) men i det kalla vädret var det inte att tänka på. Vi gick en annan runda, bara hälften så lång. Väl hemma igen blev jag sugen på allt gott som brukar finnas på Lidl bageri, en god pilsner och charkdisken. Jättebra att ha lillbilen med sig.
Sedan sov jag gott en timma och vaknade av att det var lite småkyligt. Jag höjde från 2 kw till 3 kw och satte på gasol också. Detta visar på hur kallt det är ute. Sedan blev det (25,4) så varmt och gott att jag sov en timma till. Bussen är som gjord för att få vila och avkoppling.
Ställplats Eksjö Camping får verkligen 5 *****. Att ställplatsen ligger nära centrum är ju självklart bäst av allt och inte minst sjöutsikten. Dessutom finns både restaurang och cafeteria. De har fattat en annan sak som jag agiterar för vart jag kommer, ett differentierat pris på ställplatserna!
Pris ställplats Eksjö Camping.
Vi har haft vår husbil i fem år nu i dagarna. Under dessa år har vi inte besökt ett enda servicehus, mer än bara gläntat på dörren någon gång, samt på någon Europa resa. Vi har allt för att klara alla behov i 5- 6 dagar. Sedan måste vi köra in till en ställplats som har färskvatten, grå- & svartvattentömning.
Vi vill inte betala för något som vi inte vill ha tillgång till! Om vi handlar mat i butiken, inte slänger vi påsen med bananer på gatan utanför och trampar ned den. Vi betalar med glädje 200 kr för ställplatsen inkl. el punkt slut. Den som vill nyttja ett servicehus betalar för vad det kostar med någon typ av entrékort. Det är inte rimligt att betala 500 kr/dygn (denna helgen) för en P plats med el.
Detta har jag påtalat i stort sett vart jag kommer, men för döva öron. Jag hoppas att någon Husvagns tidning kommer att ta upp tråden. Det handlar inte om pengar, utan om en rättvis prissättning. En stor eloge 💐 till Eksjö Camping ***** som har fattat detta.
Ps. Idag tog Birgitta lillbilen och kom lite senare till Eksjö, så vi kan åka ut till Ullinge och smaka på deras påskbuffé på påskafton.
Matts & Birgitta önskar en Glad Påsk till er alla!
Jag planterade lite påskliljor till våra gravvårdar i lördags. Rådet jag fick var, låt dem stå i ditt garage tills värsta kylan är över. Jag ställde dem på golvet i garaget där vi har golvvärme! (+11 grader). Döm om min förvåning när jag skulle köra ut till kyrkogården ikväll, de var redan förväxta och jag fick binda upp dem lite.
Mina föräldrar gravvård
Jag anade att vi var lite medelmåttiga i att plantera tidigt. Döm om min förvåning vi var så gott som först ut med blommor.
Nästan bara vi har planterat på Aneby kyrkogård.
Jag ville vara ute i god tid med att göra påskfint på våra gravvårdar. I morgon eftermiddag har vi planerat att fara ut med bussen. När vi var på kyrkogårdarna var det så svinkallt, så jag sa till Birgitta: ”Vi stannar hemma!””Nej, nu kan vi inte vela mera, vi åker ut, sa Birgitta!” Så blir det!
Vi kommer inte att åka långt denna helgen. Då vi inte kunde bestämma oss för ett par månader sedan p.g.a. olika skäl, fanns det inga platser kvar nu. På Kronocamping Lidköping fans inte en enda plats på hela campingen trots 500 kr per natt och Vadstena Ställplats var fullsatt. Nu tar vi med oss både bussen och lilla bilen till Eksjö Camping Ställplats så blir vi lite rörligare, som t.ex. påskbuffé på Ullige Värdshus. Jag vägrar in i det längsta att boka i förväg, men i Eksjö brukar det vara gott om plats.
Att det faller snö i påskhelgen är inget ovanligt, men denna kyla är sorgligt.
Idag rullade 2 nya pallar med min bok in på lagret
Det var lite av en dröm som jag hade för ett år sedan, att få beställa en andra upplaga och ytterligare 1000 böcker. I dag på morgonen hade jag 29 böcker kvar av mina första 1000, då kom den nytryckta leveransen in på lagret. Jag vet att boken finns på flera av våra stora Universitet och på stora Kungliga Biblioteket, där den fått en mycket fin beskrivning. Välkommen att beställa om du inte redan läst den …
Jag hade ju nästan tänkt lägga ned bloggen helt, men nu när energin börjar återvända, ska jag väl ändå kunna lägga ut lite bilder på små händelser som vi är med om. Jag har 3 dagstidningar som jag prioriterar, flera stora böcker på hög, men flera är klara. Men att följa alla som skriver på alla bloggar, det klarar jag inte av, förlåt!
Jag vet… jag har skrivit om Väderstad många gånger innan, men det är bara att hoppa förbi, för den som det inte intresserar. Idag åkte vi dit igen!
Under hela hösten och vintern har jag gått och längtat till fantastiska Konditoriet i Väderstad, Byggnadsvårdshuset och Skaldjursfabriken. Denna fantastiska lilla by, full av de största entreprenörer och handel, måste alla stanna till i. Inte konstigt att det är kö ut på gatan till Konditoriet. I Byggnadsvårdshuset kan man tillbringa timmar bland alla tio tusentals prylar. Dessutom finns Väderstad krogen, Pizzeria och en Delikatess & Prylbutik, allt inom 200 m.
Skulle vi ”ta bussen” eller den lilla röda. Det blev den lilla röda, dels för att bränna ur partikelfiltret, under minst 20 minuters körning i konstant fart 100 km. Gränna enkel Väderstad blev bra, det tog 26 minuter. HERDEN får vila lite till.
Framtidsvägen 3KonditorietByggnadsvårdshusetHyllremsor bl. a.HäxanSkyltar till alltPrylar i massorPrylar i massorLinoljefärgerTill järnspisenUpphängningBirgitta köpte Häxan Vinden är proppfullSkruv & beslagSista platsen till ossSkaldjursfabrikenEtt enormt urval500 gr färska räkorOj vilken god ägg & sillsmögås.
Som de flesta av er säkert vet, finns den en gratis ställplats mitt i byn. Alla andra parkeringar var proppfulla idag.
Vid sidan av vandringledenStenrikVåra kossorMålsånna Camping
Jag har börjat återhämta mig lite och har faktiskt gått till jobbet t.o.r. (4,5 km) varje dag i 2 veckor. Före jul var jag svimfärdig efter att ha gått 20 m. Dessutom tog jag mycket god tid på mig och gick till Målsånna Camping t.o.r. (5 km) i söndags eftermiddag. På jobbet har jag bara lite arbetsuppgifter just nu och i dag har jag ”härarbetat” hemma. I år har jag arbetat halvtid på riktigt för att läka kroppen. ”Idag gick jag en timma i skogen på lunchen.”
Trots mängder av prover, rötgen av hjärnan, Fysisk Fysiologi samt lungorna, hittar man inget som är direkt avvikande, mer än för höga värden på sköldkörtel och ganska låg puls, men det sista har jag alltid haft. (39 till drygt 50) I slutet av februari skall jag göra arbets-EKG.
Vändningen kom när Birgitta gav mig ett glas Resorb att dricka. Då piggnade jag till direkt. Kraften för att skriva & läsa på bloggen varje dag har inte funnits. Kanske kommer jag att skriva en rad så här en gång ibland.
Hästholmens Ställplats ÖdeshögHästholmens ställplats från cockpit
Jag hade inte för avsikt att göra något inlägg idag. Men allt var så vackert ute, när vi vaknade på Hästholmens Ställplats Ödeshög, som var fullsatt i natt på alla 20 platserna. Jag vill tillägna Birgitta dessa 2 bilder, för att hon skall se framåt och längta till en ny tur med bussen.
En liten svag backe uppför och högst upp en liten vändplan mellan två berghällar och en servicestation i centrum, med svart- & gråvattentömning, färskvatten, en diskbänk och en toalett. Alla platserna har el, är plana och fina trots uppförsbacken, samt det blir ingen insyn mellan bilarna. Pris 200 kr. Fantastiskt bra!
Vi betalade för 2 nätter på Ställplatsen i Vadstena, när vi kom fram onsdag eftermiddag. Vi brukar ofta ta bara 1 till 2 dagar i taget, ut ifall att vi vill dra vidare eller skulle bli sjuk. När vi skulle förlänga vårt boende i går, var allt redan fullbokat. Efter en promenad i Stadsparken på förmiddagen, var de bara att ge sig iväg, men vart …
Utanför SlottetStadsparken VadstenaStadsparken VadstenaStällplats Gripenbergs Gårdsbutik i Skänninge
Vi har bott här på Ställplats Gripenbergs Gårdsbutik i Skänninge en gång tidigare för några år sedan. Då var alla gärden och ladugårdsplan full av skrot och uttjänta lantbruksmaskiner. Jag sa till bonden den gången: ”Jag kommer aldrig tillbaka hit, så länge du har allt skrot liggandes i hagen!” ”Jag ser inget skrot sa bonden!” Nu visste vi att det var nya ägare, som rustat upp allt och till och med byggt en Padelbana. I morgon tittar vi runt …
När vi besökte ställplatsen i Vadstena de första gångerna för många år sedan, var den ganska primitiv. Det är roligt att se att ställplatsen utvecklats lite varje år. Nu har det hänt mycket sedan vi var här senast. Nu går det inte längre att betala i automaten vid kanalen, utan nu sker all betalning på ett enkelt sätt via internet. Det är även enkelt att boka plats i förväg.
Onsdag kvällTorsdag förmiddagNytt i centrumBoka och betala smidigt
I många båthamnar ser det oftast ganska rörigt ut, men så tycker jag inte att det är här. Båtarna står på rad snyggt uppställda. När båtarna ligger i vattnet utnyttjas planen till ställplatser för husbilar. Bra jobbat och human prissättning.
Inte bara ställplatsen har utvecklats, hela centrum har byggts om och fått en jättefin gågata med många bra och kreativa butiker, samt flera restauranger och caféer. Det är helt enkelt kul att komma hit. På onsdagskvällen var det få lediga platser på ställplatsen.
På vägen in till Eksjö i går eftermiddag, sa jag till min kära hustru: ”Kan du tänka dig, att vi står en natt på Lyckarps ställplats och en natt i Eksjö?” Men så blev det inte, det blir 2 nätter i Lyckarp. Jag kände att jag längtade ut till skogen efter allt jobb med bygge och julen och vi har verkligen haft en Lyckad dag, vi har suttit ute och njutit i 7 hela timmar.
MotorsågsskulpturLyckarps ställplatsFörmiddagsfikaPlantering för framtidenPlantering för framtidenMiddagsdagsMiddag ute i det gröna
Lyckarps ställplats är riktigt bra, här känner vi inte att vi är en i raden. Tråkigt bara att se att allt är inlåst och alla måste ha en kod till allting. Jag tycker det är så tråkigt, inte minst för Ingvar & Birgitta Mörnefeldt, som anlagt detta. Ingvar är snart 91 år, men ser till allt ett par gånger om dagen, stannar och pratar en stund och klipper själv gräset i veckorna.
”Det går inte att ha det olåst, då finns det inget papper kvar på toa, sopcontainern full för jämnan, tveksamt om vattnet skulle räcka och många kör bara in och tömmer grå- & svartvatten, som kostar mycket att tömma,” säger Ingvar.
_______________
Ps. På resan hem från Borås igår eftermiddag, blev jag minst sagt förvånad över flera husbilars framfart. Av komfort, säkerthetsskäl och bränsleekonomi, försöker jag att hålla mig kring 80 km /tim. Vi har en husbil som har 7500 kg totalvikt och ligger extremt stadigt på vägen. Jag har många gånger blivit omkörd, oftast av mindre husbilar, som kör kanske 40- 50 km fortare än mig på motorvägen. Vid ett tillfälle trodde jag först att jag blivit omkörd av en stor turistbuss, så gungade det till i vår husbil. Är det samma typ av förare som visar dålig hänsyn även på ställplatserna?