Sent fredag kväll kom vi i väg. Målet var att se om våren kommit längre söder över än hemma i skogarna i Småland. Och så har jag haft en längtan till Friden i Kivik, för att äta Sveriges godaste pizza (Världens godaste skrev någon på en blogg). Sagt och gjort och så här vackert var det när vi drog upp rullgardinen på morgonen i hamnen i Kivik.
Med på resan var vår nya Honda. Vi har aldrig provat innan att åka 2 på den. Nu med smala enkelriktade gator kändes det som gjort för premiärtur med Birgitta där bak. Först kändes det lite obekvämt, jag blir genomsvett, sa Birgitta. Efter en liten sväng i Kivik, körde vi ut till Mellby, där Friden ligger, c:a 4 km bort. I em åker vi tillbaka dit på Hondan. Det sägs att sommartid måste man boka bord 4 veckor före. Det ska bli spännande. Vi vet nu att det ligger på en lantgård vid vägens ända.
Sedan var vi hos vår leverantör, Kiviks Musteri, och sedan blev det ett par stora Mariabakelser till middagskaffet. Birgitta tyckte efteråt att det var roligt att åka MC. Ryggsäcken var kvar hemma och med packboxen full av kamera- handväska blev inköpen begränsade.
Här ligger Friden, en liten f.d. liten bonddgård skulle jag tro. Våran Honda står innanför staketet i trädgården. Läs mer och hitta hitta dit på www.friden.nu
Gissa om den var god… pizzabotten var så lövtunn som när man bryter sönder ett torrt löv och dessutom bara handpillade räkor, underbart gott!







































