Funderar på en Scooter…?

12 02 2011

Pris 10 000 kr
Mätarställning: 0 mil
Färg: röd
Typ: Touring/Landsväg
Rea sista i lager Bästa pendel och transportfordon YIYING 150 cc är en scooter med Topp kvalitet tillverkat av kinas bästa scooter tillverkare gott om benutrymme . Bra plats för passagerare och utmärkta packmöjligheter. Låsbart handskfack och stort utrymme under sitsen. Den har aluminiumfälgar och ett 13 tums hjul fram vilket ger en skönare körkänsla. Billig i skatt och försäkring. Maxlast 182 kg tank volym 6 L 11 hk hastighet ca 100 eller 110 km varvräknare finns i svart och röd.

Säljaren, Salles Import, Norrköping, säger att om du kan bevisa, att Yamaha är bättre får du pengarna tillbaka. Verkar nästan vara för billigt för att vara sant? Min idé är att ta den med ut i Europa för att kunna se och upptäcka mera.

Ge mig råd på vägen…

PS. Några dagar efter besöket i Norrköping har jag  läst på svenska och engelska bloggar ”99 % av alla Kinesmotorcyklar är undermåliga” (skräp). Så en sådan blir det inte. Jag har i alla fall beställt ett MC-ställ till hojen där bak.





Stalpets vattenfall januari 2011

30 01 2011

För ett halvår sedan satt vi här intill och fikade. Nu fryser vattnet ena dagen och tinar upp nästa dag.





Ska vi höja värmen i husbilen?

22 01 2011

Det är fredag morgon och klockan är 6.40, vi äter lite lätt frukost före jobbet om en kvart. Vad tycker du Birgitta, säger jag, nästa helg är det mycket på jobbet och helgen därpå måste vi vara hemma… ”Ska jag höja värmen i husbilen och så åker vi till Mantorp i kväll”? Ja det det gör vi, svarar Birgitta, och så blev det. En kvällsrunda på Citygross med lite god mat med hem och en ny runda idag samt en runda på Karlssons.

Nu är vi hemma igen, men kommer att stanna på Östgöta Camping ställplats många gånger i fortsättningen. Endast 50:- per dygn med förmånskort och tillgång till el, en fräsch och rymlig toalett, dusch,  tömning kemtoa, tvättmaskin och platta för gråvatten. Föredömligt av företaget i allra högsta grad. Stort Tack & Bock Östgöta Camping.





Min barndoms vintrar

9 01 2011

När jag var barn kom det snö, mycket snö, det blev mildväder, vägarna blev isblanka, vi tog traktor och vagn och sandade byvägarna, vi åkte kälke i backarna och spark på skarsnön i månskenet när snön frös igen. Så var det på 50- och 60- talet på landsbygden när jag växte upp. Nu känns nästan allt normalt igen efter nattens regn och sjunkande temperatur till kvällen. Hoppas att vägarna är ok när vi kör hem idag. Detta är söndagsmorgon 9 januari 2011.

Nu är det söndags eftermiddag och vi är hemma igen. Vattengenomdränkta snövallar mot gatan och ren isgata för övrigt men vad gör det, vi har naggat husbilslivet i kanten med 4 nätter i husbilen redan 2011.





Gäster i husbilen

8 01 2011

Idag lördag den 8 januari kom våra vänner Christer & Anita och hälsade på oss i husbilen i Hyltena. I stället för att lägga ut gästerna lägger vi ut de vackra tulpanerna vi fick. Riktigt roligt när någon kommer och hälsar på. Ute har det regnat rejält denna dag, men vi har suttit inne, ätit gott, haft varmt och skönt. Funderar bara på hur det går med snövallarna hemma om det regnar i morgon söndag när vi måste lämna husbilslivet och köra hem?





Sova över på jobbet

7 01 2011

Fredag efter trettondagen måste vi jobba och vi kom hem från Jönköping vid halv nio tiden på kvällen. Nej vi åker inte hem, (800 m kvar hem) då blir det snöslungan en timma igen. Sagt och gjort vi parkerade på jobbet. Någon gång på småtimmarna kom stora lastmaskinen med snöplogen och körde kusligt nära oss, men vi somnade snabbt om igen. Det blev massor av jobb att sköta om. Fram emot kvällen kunde vi styra tillbaka till Hyltena igen. I morgon lördag kommer gäster till oss i husbilen. Det blir trevligt.





Trettondagen, var vi enda husbilen på A6?

6 01 2011

Vi skojade på fullt allvar när vi lämnade jobbet trettondagsafton, ”nu åker vi och julhandlar”. Sanning och säga, vi kom inte loss före jul från jobbet. Sagt och gjort, nu har vi varit runt på A6 och småhandlat lite och varit på nya Citygross som vi älskar. Skönt att handla ”riktiga varor” och inte en massa egna varumärken i alla butiker som jag är så trött på. Jag vill kunna köpa ”Felix” och alla andra riktiga varumärken.





Trettondagsafton 2010

5 01 2011

Kan en trettondagsafton bli bättre än så här? Årets första husbilsresa! Äntligen har vi hunnat lämna jobbet bakom oss, lämnat snöskottning hemma, Birgitta kan inte gömma sig i tvättstugan, bara ren och skär avkoppling. Alla husbilsvänner ser att vi står på Hyltena rastplats strax söder om Torsvik, Jönköping. Detta är riktigt bra, endast 74:- per natt med el och med campingkort.

Nu sover vi här en natt och nästa natt sover vi nog på parkeringen till jobbet då vi måste hålla igång företaget under fredag förmiddag. Det blir en riktig långsemester i husbilen, onsdag – söndag. Visst är livet härligt.





Hemma igen i nya kläder

22 12 2010

Vad skönt att ha husbilen hemma igen efter garanti- bodel- & motorservice på Kabe. Dessutom lackbehandlad med Ditec hos Däckservice i Aneby. Nyare än ny känns det trots att den rullat 1000 mil nu.





I timma i husbilen, men vad roligt…

3 12 2010

Jag bokade årsservice på Kabe i Tenhult för ett par månader sedan, men vem kunde ana då att det skulle se ut så här i början av december. Det är -21 grader och webasto och värme  på i bodelen gjorde att det blev rena svällisen fram över rutorna. Inte kunde jag tro att det var så roligt att komma ut på vägarna igen. Jag försökte bygga en carport till våran Kabe, men min ställplats ligger för nära gatan så det gick inte. Hoppas jag kan hitta ett tak till den när det blir sådana här vintrar.