
Västervik är en av mina favoritstäder som jag alltid vill komma tillbaka till varje år och njuta, dels av alla fantastiska blomsterarrangemang över allt i stan samt ett par ställen till. Första stoppet i år blev i Godisbutiken i Verkebäck med 600 sorter lösgodis. Sedan sov vi (gratis) i hamnen, tillsammans med ganska många andra husbilar, precis som vi brukar göra.

Alla blomsterurnor verkar oräkneliga i antal, och ingen är den andra lik.

Café Tant Grön är en av de andra favoriterna.

Frukost för drygt en timma sedan, men en ”mindre” räksmörgås måste gå ner, annars har man missat något.

Nästan granne med Café Tant Grön ligger Floristhuset. Man kan åka till Västervik bara för att gå in här.

Det skulle behövas en film för att beskriva blomsterprakten, mängden blommor och arrangemang.

Jag har aldrig gått ut här utan att ha köpt något.

I flera år har vi pratat om att åka till Smultronstället i Söderköping och smaka på glassmenyn, först nu blev det av.

Visst var glassen god, men det var så mycket jag orkade.

Söderköping har ett antal bra parkeringar och dessutom bra skyltade. Här ska vi sova (gratis) sista natten på denna utflykt. Vi letade först ställplats eller rastplats. Här på denna parkering var det ju bättre än allt vad campingar heter. Vi frågade faktiskt på en camping alldeles utanför stan om ställplats med el. Ja sa han, det kostar 190:- och så måste du lösa ett campingkort för 130:- för att få bo här. Adjö, sa vi och åkte.

Ett stenkast från vår parkering låg minst ett 10- tal restauranger. Restaurang Göta källare serverade äkta italiensk pizza. Jag kunde bara inte motstå detta och det blev den godaste pizzan i sommar. Birgitta valde italiensk cold food. Det blev personliga rekord denna dag, Tre Café & restaurangbesök på en enda dag, det har vi aldrig gjort tidigare.

Här sitter vi i gröngräset utanför husbilen och äter frukost när denna stora båt kommer och passerar alldeles intill oss. Visst är Sverige fantastiskt också med all sin natur och olika sevärdheter. Vi kommer att komma tillbaka till Söderköping, det är säkert.

Söndagspromenad genom sta´n. Det var dock inte charkaffär längre.

En del av husen är snea och lutar åt alla håll.