Nu kan vi resa med gott samvete

15 04 2023

Under april månad är det så mycket som skall hända varje år. Plantering på våra gravvårdar, besikta och fukttesta bussen och städa upp i garagen, förråden och garageinfarterna efter vintern.

Det var inte många mil sedan sist, sa besiktningsmannen. Vi körde Vänern runt på 4 veckor och det blev bara 96 mil. Jaha då blir det bara Vättern runt i år, fortsatte han … Vi har diskuterat hela vintern, Jämtland eller Västkusten. Det blir nog det senare men jag har aldrig haft någon åtrå dit. Jag vet bara att det var en aha upplevelse att komma till Fotö och Hönö. Upplever jag trängsel och köer, då åker vi där ifrån.

Oj vad mycket slang och elkabel det går åt, för att komma runt huset på alla sidor.

Bland det bästa jag gjort är att lägga betong runt huset.

Stora betongytor med 3 stora infarter. Jag har gjort allt jag kan för att få varje sak så lättskött och praktisk som möjligt.

Vi hade kunnat sitta ute i greenroom sedan ett par månader tillbaka när solen sken. Det har inte känts roligt när det varit ostädat.

Dena gången förbinder våra 3 altaner. Till hösten skall jag fortsätta med betongen runt till framsidan.

Premiärfika när allt städjobb var klart idag.

En av våra tidigare medarbetare började alltid sin dag på lagret, med att tömma sopsäckarna innan han kunde jobba på riktigt. Jag skulle gjort likadant. Idag gör vi på samma sätt, det är inte roligt att åka ut med bussen om det inte är rent och snyggt hemma. Nu kan vi åka till Forsbergs i Hyssna på torsdag eftermiddag med gott samvete, det är rent och snyggt hemma.





Vår påskafton 2023

8 04 2023
Goda Jordgubbar från Lidl

Påskafton började bra efter god sömn och med goda med jordgubbar från Lidl till frukost. Ett paket jordgubbar (2 skålar)19 kr, lät nästan lite för billigt. Vi köpte ett paket och de var riktigt goda, kanske inte lika söta som Ölands jordgubbar.

Ullinge Värdshus

Efter ett par småärenden på stan satte vi oss ned hos en bilhandare, som vi nyligen köpt 8 nya Peugeot servicebilar av och pratade av oss lite. Vi fick lite inblick i en helt sjuk bransch som t.ex. Under leveranstiden steg våra bilar med 130 000 kr per st. Bilhandlaren som säljer bilen får en spottstyver, vinsterna går till tillverkarna.

Efter detta hade vi bokat bord för att smaka på påskbuffé på Ullinge Värdshus, som alltid varit i en klass för sig och så även denna gången.

Påskbuffé

Få restauranger har fler sillsorter än vad Ullinge Värdshus har.

Första portionen

På min första tallrik plockar jag bara till mig av alla sillar, potatis, ägg och lax. Till slut har jag svårt att känna skillnad på alla sillsorter. Nästa tallrik tar jag av alla varmrätter och till sist en stor portion ostkaka med sylt, godis och kaffe. Det smakar dubbelt så gott med sjön utanför fönstret och den trevlig personalen.

En god pilsner från Lidl

Man blir törstig av alla sillar. En kall pilsner även den från Lidl, smakade gott när vi var hemma igen.





Igår öppet vatten – idag blankis

7 04 2023
Sjön Hunsnäsen.

Igår när vi kom till Eksjö Camping ställplats var det öppet vatten. När jag tittade ut i dag på morgonen hade isen lagt sig igen på sjön Hunsnäsen. Det borde snart vara slut på alla isar nu, i morgon och framåt ser det vårligt ut i prognosen.

Svinkallt ute.

Jag hade gärna gått Hunsnäsen runt, (6,5 km) men i det kalla vädret var det inte att tänka på. Vi gick en annan runda, bara hälften så lång. Väl hemma igen blev jag sugen på allt gott som brukar finnas på Lidl bageri, en god pilsner och charkdisken. Jättebra att ha lillbilen med sig.

Sedan sov jag gott en timma och vaknade av att det var lite småkyligt. Jag höjde från 2 kw till 3 kw och satte på gasol också. Detta visar på hur kallt det är ute. Sedan blev det (25,4) så varmt och gott att jag sov en timma till. Bussen är som gjord för att få vila och avkoppling.





Ställplats Eksjö Camping *****

6 04 2023
Ställplats Eksjö Camping.

Ställplats Eksjö Camping får verkligen 5 *****. Att ställplatsen ligger nära centrum är ju självklart bäst av allt och inte minst sjöutsikten. Dessutom finns både restaurang och cafeteria. De har fattat en annan sak som jag agiterar för vart jag kommer, ett differentierat pris på ställplatserna!

Pris ställplats Eksjö Camping.

Vi har haft vår husbil i fem år nu i dagarna. Under dessa år har vi inte besökt ett enda servicehus, mer än bara gläntat på dörren någon gång, samt på någon Europa resa. Vi har allt för att klara alla behov i 5- 6 dagar. Sedan måste vi köra in till en ställplats som har färskvatten, grå- & svartvattentömning.

Vi vill inte betala för något som vi inte vill ha tillgång till! Om vi handlar mat i butiken, inte slänger vi påsen med bananer på gatan utanför och trampar ned den. Vi betalar med glädje 200 kr för ställplatsen inkl. el punkt slut. Den som vill nyttja ett servicehus betalar för vad det kostar med någon typ av entrékort. Det är inte rimligt att betala 500 kr/dygn (denna helgen) för en P plats med el.

Detta har jag påtalat i stort sett vart jag kommer, men för döva öron. Jag hoppas att någon Husvagns tidning kommer att ta upp tråden. Det handlar inte om pengar, utan om en rättvis prissättning. En stor eloge 💐 till Eksjö Camping ***** som har fattat detta.

Ps. Idag tog Birgitta lillbilen och kom lite senare till Eksjö, så vi kan åka ut till Ullinge och smaka på deras påskbuffé på påskafton.

Matts & Birgitta önskar en Glad Påsk till er alla!





Vintern ger sig inte

5 04 2023
Birgittas familjegrav.

Jag planterade lite påskliljor till våra gravvårdar i lördags. Rådet jag fick var, låt dem stå i ditt garage tills värsta kylan är över. Jag ställde dem på golvet i garaget där vi har golvvärme! (+11 grader). Döm om min förvåning när jag skulle köra ut till kyrkogården ikväll, de var redan förväxta och jag fick binda upp dem lite.

Mina föräldrar gravvård

Jag anade att vi var lite medelmåttiga i att plantera tidigt. Döm om min förvåning vi var så gott som först ut med blommor.

Nästan bara vi har planterat på Aneby kyrkogård.

Jag ville vara ute i god tid med att göra påskfint på våra gravvårdar. I morgon eftermiddag har vi planerat att fara ut med bussen. När vi var på kyrkogårdarna var det så svinkallt, så jag sa till Birgitta: ”Vi stannar hemma!” ”Nej, nu kan vi inte vela mera, vi åker ut, sa Birgitta! Så blir det!

Vi kommer inte att åka långt denna helgen. Då vi inte kunde bestämma oss för ett par månader sedan p.g.a. olika skäl, fanns det inga platser kvar nu. På Kronocamping Lidköping fans inte en enda plats på hela campingen trots 500 kr per natt och Vadstena Ställplats var fullsatt. Nu tar vi med oss både bussen och lilla bilen till Eksjö Camping Ställplats så blir vi lite rörligare, som t.ex. påskbuffé på Ullige Värdshus. Jag vägrar in i det längsta att boka i förväg, men i Eksjö brukar det vara gott om plats.

Att det faller snö i påskhelgen är inget ovanligt, men denna kyla är sorgligt.

Matts & Birgitta önskar er en riktigt Glad Påsk





2:a upplagan av min bok kom idag

4 04 2023
Idag rullade 2 nya pallar med min bok in på lagret

Det var lite av en dröm som jag hade för ett år sedan, att få beställa en andra upplaga och ytterligare 1000 böcker. I dag på morgonen hade jag 29 böcker kvar av mina första 1000, då kom den nytryckta leveransen in på lagret. Jag vet att boken finns på flera av våra stora Universitet och på stora Kungliga Biblioteket, där den fått en mycket fin beskrivning. Välkommen att beställa om du inte redan läst den …





Redan aprilväder

26 03 2023
Så här mycket fåglar har vi aldrig sett framme tidigare.

Snart är det på påsk och HERDEN står och stampar i garaget. Ska vi åka ut, ska vi vara hemma, kommer dottern med familj hem, ska det vara snö i påsk också? Ja frågorna hopar sig men det är svårt att få ett svar på dem. SMHI lovar 9 dagar på rad med minusgrader och då är vi framme i påskveckan. När jag sitter och skriver och tittar ut är marken täckt av småfåglar, de gillar inte detta de heller.
Mot badviken
Åt norr
Åt väster
Åt öster
Åt söder
Mot öster





Hälsa först

23 03 2023
Bild. Henrik Ahnstedt

För ett antal år sedan var vi ett gäng som gick igenom en park i Stockholm. En av oss sa hej, hej, till alla vi mötte. Tyst sa en annan, så gör vi inte i Stockholm.

När jag går min dagsetapp, på någon av alla de möjliga gångvägar som jag har till jobbet, hejar jag också på alla jag möter.

Så kom jag till vårt Apotek i byn och möttes detta budskap, Hälsa först! Jag tyckte det var så kul att jag sprider det gärna vidare.

Mindre kul har jag jag haft det de tre sista dagarna. Det började i måndags eftermiddag med en våldsam värk i magen. Först trodde jag att det var ett restaurangbesök på söndagseftermiddagen med öppen buffé som var orsaken. Efter tre dagar förstår jag att det var andra orsaker, Vinterkräksjukan! Hälsa först, betyder mera än att bara hälsa och vara trevlig, hälsan är det viktigaste vi har.

Jag har aldrig varit med om något liknande, jag kräktes upp mer än 2 fulla kräkpåsar. (3 liter) I går onsdag somnade jag på sängen minst 5 gånger. Birgitta kom hem och härarbetade, för att jag skulle slippa vara ensam. Natten till torsdag sov jag från kl. 19 till kl. 7 med bara något kort avbrott. Innan jag somnade kom Birgitta in med en mugg Hälsofil och försökte nästan mata mig. Jag har druckit litervis med blåbärssoppa och Resorb morgon och kväll. Nu efter tre dagar börjar jag att kunna se framåt igen.





Oj, det var länge sedan sist …

12 03 2023
Är det inte dags att prova skidorna nu?

Mina längdskidor har legat på en hylla i förrådet i många år, utan att ha blivit använda. Det har varit brist på snö, vi byggde vårt nya hem, jag opererades och så alltid rädslan för att inte kunna valla, har gjort att mina skidor inte blivit använda. Idag tog solen överhanden och till slut lockade den ut mig.

Målsånnaleden ”offpist”

Vid några tillfällen har Målsånnaleden varit spårad, men inte idag. Jag inbillade mig att det skulle vara en lätt match i den lösa 30 cm djupa snön. Jag som går så mycket varje dag, år ut och år in. Ack vad jag bedrog mig. Konditionen lyste med sin frånvaro. Jag körde så långt jag orkade, sedan vände jag hem igen.

Nu har jag i alla fall provat dem ...

Jag har ju nära upp till alla spåren som Aneby Sportklubb spårar, men jag känner att jag inte platsar där bland alla kunniga proffs skidåkare. Då hör jag säkert bara ”Ur spår” hela tiden.

Start & Mål

Som jag skrivit så många gånger tidigare, har jag bara 50 meter från tomtgränsen till Målsånnaleden. Idag, denna fantastiska vintersöndag, gick det inte att motstå ett försök. Med tanke på vad som hänt med min allt mer försämrade hälsa sedan i somras, känner jag mig jättestolt att ha åkte ett stycke bit i alla fall.

Redan i fredags kände jag mig riktigt piggelin igen, men nu sparar jag alla krafter och lägger på hög om det går. Säkert har det varit det bästa för mig, att jag varvade ned högst väsentligt på nyåret.





Livet börjar återvända! 2:a upplagan!

8 03 2023
Solnedgång hemma sett från vardagsrummet.

Det kan vara svårt att se på en bild, om solen är på väg ned eller att den är på väg upp. I detta fallet är det en solnedgång hemma, utanför vardagsrummet. Solen går upp och går ned, men så kan även livet vara. Jag gick ned för räkning under hösten och vintern.

Efter semestern förra året fick jag uppleva att jag blev mer och mer orkeslös, för varje dag som gick. Till slut orkade jag ingenting. Tårarna kunde rinna utför kinden, av ren trötthet på morgonen. Jag blev svimfärdig av att bara gå upp för en trapp.

Jag bestämde mig på nyåret, för att ta tag i mitt liv på största allvar. Jag började arbeta några få timmar om dagen från hemmet. Jag har genomgått en massa olika blodprover, röntgen av hjärnan, röntgen lungorna, EKG under 6 dagar. Det sista har jag inte fått svar på ännu. Jag har ett besök inplanerat för undersökning av hjärtat efter analys av EKG. Inga värden har varit alarmerande, mer än att jag fått blodförtunnande medicin. Jag har haft samtal med en beteendevetare. Jag var obegränsat trött!

Soluppgång hemma utanför vårt sovrum mars 2023.

Solen går inte bara ned den går upp också. Så känner jag det också just nu. Jag ”pulsade” drygt 2 km hem genom snön igår, jag skottade snö en halvtimma när jag kom hem, utan att vara det minsta trött. Jag går till jobbet för att äta lunch och stannar kvar där några timmar. Till och från jobbet har alla trappor över järnvägen varit mördande, samma med trapporna på jobbet ned från kontoret. Idag var det oplogat ett bra stycke och ännu mera snö, men jag kände inte av kraftlösheten längre när jag gick.

Ett äldre par kom och stannade till på jobbet förra veckan. Deras Kabe husbil var en av de första Kabe byggt i mitten av 80- talet. De hade åkt från Växjö och stannade till för att köpa min bok och för att få en en pratstund. ”Snälla Matts, du får inte sluta att skriva på bloggen, du måste komma tillbaka”… Det gör jag nog också fast i betydligt mindre omfattning.

Förstår ni att jag känner mig så tacksam och glad en dag som denna? Jag har beställt en ny upplaga av min bok och hälsan har börjat komma tillbaka. Jag sov det bästa på länge i natt. Detta är helt och hållet Fantastiskt!

Om du inte köpt boken innan, så beställ den nu: https://www.torebrings.se/bok

Under sista veckorna har min bok haft en strykande åtgång, ja efterfrågan har varit så stor, att jag kommer att sälja slut på den första upplagan (1000 st) inom en vecka 10 dagar. Idag har jag beställt lika många till. Tack alla som bidragit till detta, det är så fantastiskt roligt och en dröm som gick i uppfyllelse för mig.