Jag kände igen bil(d)en

12 10 2014

Jag vet att jag alltid kört på högsta växeln, allt sedan jag var ung. Ofta ger jag mig inte tid till att läsa allt om alla, eller läsa alla mejl till slut på jobbet och får höra efter en stund, stod det det också i mejlet. När jag var ung och läste om ett sjukhem på landet, som låg på en stor gård, då läste jag, ”Plats för sju skördetröskor” när det skulle vara sju sjuksköterskor Idag stod det, ”Tomater” på en skylt vid vägen, snabbt som ögat läste jag ”Tomtefar”.

Så kom tidningen Caravan i veckan. Inte har jag tänkt på vem som skriver, men så kände jag igen bilen & bilden. Det är ju vår bil som Anette Fajersson, bloggen Kors & Tvärs, fotade en kall dag i våras.  Känner du igen bilen Birgitta, sa jag. Nej den är väl fotad i Tenhult. Känner du inte igen blommorna på bordet heller, jo nu ser jag, det är ju vår bil, sa Birgitta.

Tack Anette för din artikel om vår Kabe 910 QB. Nästan alla vet att du kör en bil från granlandet, ändå är det riktigt objektivt skrivit. Det har du gjort bra och jag hoppas, att vi Kabevänner tillsammans med mig, får se dig i Kabeklubben efter hand. Nu ska jag i alla fall ha koll på i fortsättningen, vem som skriver artiklarna.

Fritidsmagasinet Caravan nummer fem 2014

Fritidsmagasinet Caravan nummer fem 2014. Foto Anette Fajersson

Fritidsmagasinet Caravan nummer fem 2014. Foto Anette Fajersson

Fritidsmagasinet Caravan nummer fem 2014. Foto Anette Fajersson

Läs hela artikeln på sidan 26 till 27 i Fritidsmagasinet Caravan nummer fem 2014. Författare Anette Fajersson


Åtgärder

Information

11 responses

12 10 2014
Lennart

JO
Våra kök tål verkligen att visas!
& allt det andra!

Kram

12 10 2014
Matts Torebring

Visst är våra bilar oslagbara i planlösning och utrustning. Kram

12 10 2014
Rolle o Carina

Ett som är synd,de är nästan oslagbara i Pris oxå !!
I Adria får man mycket Bobil för mindre pengar!
Kolla Sonic Supreme som ett exempel!

Ha det gott/Kram

13 10 2014
Matts Torebring

Om du lägger till allt som saknas i en Sonic, som är standard i en Kabe, tror jag nästan att Kabe blir billigare. Vattenburen golvvärme, värmeväxlare, dieselburen motorvärmare, uppvärmd matta i cockpit, extra värmepaket under stolarna fram, fem garderober (i vår bil), torkskåp till våta kläder och handdukar med mera, med mera.
Åker du bara vår, sommar och höst, kan du säkert åka lite billigare.
En varm Kabe kram

13 10 2014
Anette/Kors och Tvärs

Tack för dina berömmande ord. Hälsar gärna på er i KABE klubben men byta bilmärke – nej du! Det kommer inte att ske 😉
Kramar

13 10 2014
Matts Torebring

Säg inte för mycket Anette. Vi köpte också två nya tyska bobilar och trodde de var bra, tills vi upptäckte Kabe. Efter noggranna ekonomiska kalkyler, genomgång av alla planlösningar och standardutrustning, så var vi fast för det märke vi har idag. Välkommen att hälsa på i Kabe byn, men du får parkera utanför grindarna. En stor varm Kabe kram, med risk för att den är smittsam.

15 10 2014
Anette/Kors och Tvärs

Vintern kanske kommer att ge svar på detta …….. blink blink

13 10 2014
Per-Åke Nyström

Hej Matts
Följer din blogg då och då och det finns en del intressant läsning. Har en fråga till dig. Ser att du svarat på reportaget i Caravanbladet ang. din bil. Tycker själv att det är en väldigt fin bil men undrar lite angående lastvikten som Anette skriver är 650 kg. och att hon tycker att det räcker, har svårt att förstå det, för mig är inte 650 kg. speciellt mycket på en så stor bil. När man satt på AC, markis och solcell t.ex. blir det inte många kg. kvar. Du som åker så mycket kanske kan ge mig ett svar på detta. Det känns som att du är en person som svarar ärligt.
Kör själv en Bürstner.
Ha de gott
Putte

13 10 2014
Matts Torebring

Hej & Tack för din kommentar, den gläder mig verkligen. Kan du vara oärlig, sa en husmäklare till mig? Nej, det kan jag inte sa jag. Lastvikten räcker naturligtvis inte, för oss som ställer stora krav och kör året runt. Här får du ett ärligt svar.

Vi packade fullt med kläder i alla fem garderoberna, fyra + två solstolar, ett (extra) stabilt bord, verktyg av olika slag, grensåg, tvätttillbehör, torkvinda, långa elkablar, vattenslang, nivåklossar samt inklusive markis, AC, solcell, extra batteri, två tv och till slut rullade jag in vår Honda 125 cc i garaget. Därpå körde jag till vågen hos Stena Metall, med full vatten- & dieseltank. Vågen visade totalvikt 4980 kg och då var inte Birgitta med. Hondan (110 kg) blev kvar hemma, så min kära hustru kunde åka med.

Resultatet av detta blev, två nya fjäderben fram samt förstärkning av handbromsen. Nu är totalvikten 5 500 kg och vi reser både stadigare och tryggare. Nu har jag monterat cykelställ inne i garaget, samt lastat in två styck Giant Hybrid elcyklar. Jag hoppas jag gav ett litet råd på vägen.

15 10 2014
Anette Fajersson

Ska vi vara lite petiga så har jag inte skrivit att jag tycker att lastvikten räcker. Jag skrev …. ”bör räcka till”
Det är precis som skrivs ovan, beroende på vilken utrustning man hakar på sedan. Personligen – om jag nu ska tycka något – så vill jag inte ha en bil med mindre än 1000 kg lastvikt för jag vet hur mycket man plockar på. Men i en tidningsartikel ska jag inte tycka och täcka utan skriva så objektivt som möjlig och sedan får läsaren själv ta ställning till fakta jag presenterar./Anette Fajersson

15 10 2014
Deciree

Härligt med bloggvänner som skriver så fint om er bil…som ni är så nöjd över 🙂 kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: