Tillsammans med de stora pojkarna

11 02 2011

När vi gav oss iväg fredag kväll, var det minst sagt kallt. Ganska mycket drivsnö på vägrenarna och riktiga vindbyar. En bil låg och bromsade upp trafikrytmen mellan Tranås och Mjölby genom att köra i drygt 40 km. Vi kom som vanligt sist i kön, som bara växte. Nu har vi nattparkerat vid Herbeta vid E 4:an och anslutit oss till nästan gratis el. (40:- natt)

Men, har utvecklingen stått still i 40 år? Ja så länge är det sedan jag körde långtrad. Vid varje övernattning i bilen under kylig väderlek hade jag motorn på 800 varvs tomgång i upp till 9 timmar. Nu står vi hos de stora pojkarna igen och fortfarande kör de sina motorer på tomgång hela natten. Sist vi övernattade här på Herbeta för 2- 3 år sedan stod en polsk långtradare bevisligen på tomgång i mer än 40 timmar. Jag minns än idag hur dieselavgaser kväljde mig på mornarna.


Åtgärder

Information

2 responses

12 02 2011
Profilbild för Ninni Ninni

Har inte så många ggr stått på platser där typ långtradare osv stannar men de gånger vi gjort det har ingen haft bilen igång tack och lov.
När vi hämtade vår gamla Rulla-Bärra husbil för nåt år sen, i början av nov, så funkade förståss inte värmaren och nån plats med gratis el hittade vi inte och inte heller nån camping öppet så sent på året – i Finland… så då körde vi en bit upp på en skogsväg och hade bilen igång på tomgång nån timme i taget för att få lite värme… Kanske inte världens mest miljövänliga sätt men ibland har man inte så mtk val.

12 02 2011
Profilbild för Matts Torebring Matts Torebring

Hej Ninni! Det märkliga var att vi inget hört av dem i natt, inte kände vi några avgaser heller. Det blåste ju ganska bra. Det är värre att göra som ni gjorde att sova själv i ett fordon som går på tomgång, men nöden har ingen lag.

Lämna ett svar till Matts Torebring Avbryt svar