Den ena blomsterprakten efter den andra, har avlöst varandra i sommar
Jag har redan lagt ut så många bilder på vår blommande rondell, ändå kommer det en till. Att komma hem sent på kvällen och mötas av all grönska och våra blommor i rondellen är fantastiskt. Jag har skrivit det innan, detta är planterade minnen från bl.a. våra husbilsresor…
Idén med Cortenstål kommer från ställplatsen på Kronocamp i Lidköping
De tre runda ringarna är minnen från Frankrikes 1 000- tals rondeller
Cotoneaster, växterna längst ned i ringen, är minnen från Motala
Alla tulpaner på våren, är minnen från Holland
Prydnasgräset högst upp i översta ringen är minnen från Fiskebäckskil
I mellanringen finns barndomsminnen som, Löjtnanshjärta, Borstnejlika, Fuchsia m.fl.
Fantastiskt att hålla minnena vid liv och se dem grönska och blomma.
I början av 2000- talet fanns det inga ställplatser här.
Tydligt skyltat till Carlsborgs Segel Sällskap CSS …
När vi var här för 20- talet år sedan, parkerade vi lite hur som helst, för då fanns det inga ställplatser här, bara campingen. Jag fotade skylten ovan p.g.a. att det var så stor och tydlig. Ofta är ställplats skyltar lite hafsigt uppsatta i dikesrenen och är bara något 10- tal cm stora. Det var föredömligt!
Vi gästar CSS, Carlsborg Segel Sällskap och deras ställplats
Ytterst få gånger som jag gläntat på dörren till ett så fint servicehus. Dessutom vattenslang vid de flesta elstolparna. Fantastiskt!
Alla måste parkere så nära servicehuset de kan, men det gör inte vi
Bilarna som står längre bak i bild står ganska trångt. Verkar som att de flesta gillar detta.
Fantastiskt goda Danska Wienerbröd och Napoleonbakelser.
Det första vi gjorde var att leta reda på ett förstklassigt Konditori. Jätte Stora Danska Wienerbröd och Napoleonbakelser smakade alldeles utmärkt.
Vi hade med oss kräftor från Hjo Sik butiken
Kräftor vill vi ogärna äta inne i bussen …
Vi önskade sol till kl 15 och det fick vi
Både ögat och magen blev mätta.
Vår bakgrund till vår text på vår buss
Svensk sommaridyll i Västra Götaland när den är som bäst.
Vi överraskades av en stor passagerarbåt
Det var på gränsen att jag hann att få tag i min iPhone och ta kort.
Först sa någon på kontoret … Ni kan inte åka 195:an, den är avstängd i flera dagar mellan Habo och Bankeryd. Så läste jag på lite bättre och såg att det var först på torsdagskvällen som hela vägen skulle stängas av, för att laga ett gigantiskt slukhål i vägen. Då visste vi att vi hann före vägarbetet och bestämde oss för att stanna i Hjo ett par dagar …
Lokstallets Ställplats
Lokstallets Ställplats är bland det bästa som hänt i Hjo på senare tid. Så tyst, så stilla, så fint grönt gräs, så fina gång- & cykelvägar, så nära till stan, ett humant pris och så nära till den underbara stadsparken.
Lokstallets Ställplats
Berömvärt!
Vår buss ser ut som den minsta plåtis bredvid denna
Jag tog så långa kliv jag kunde och slutade på 17 steg lång. Breddat hjulhus baktill och tvillingmonterade hjul, samt minst 3 ”slide out” på trailern.
Den helt fantastiska Stadsparken
Jag skulle kunna stanna i Hjo en hel vecka, bara gå i stadsparken, bada i Vättern och smygäta på alla restauranger …
Den helt fantastiska Stadsparken
Jag njuter varje gång jag kommer hit, av att se de stora träden
Den helt fantastiska Stadsparken
Jag njuter varje gång jag kommer hit av att se alla vackra planteringar
Den helt fantastiska Stadsparken
Vad stolta alla Hjo bor bör vara över denna fina park
Moster Elins glass
Moster Elins glass nere vid hamnen är ju förstås ett måste att besöka.
Moster Elins GlasscaféFika på Hjo Sik
I anslutning till Fiskebutiken Hjo Sik finns en servering utbyggd på pålar ute i Vättern, ett fönsterglas mellan oss och båtarna. Kaffet kostade bara 10 kr, något vi inte är vana vid och räkmackan 100 kr. Inga ockerpriser, både ögat och magen blev mätta. Festen fortsätter hemma i gröngräset med en stor påse färska räkor och ett kg Vätternkräftor
Det känns som att vi tillsammans, Birgitta & jag, funnit en ny melodi. Jag vågade inte skriva som ingress: ”Husbil bra, men hemma bäst!” Men faktiskt känns det så. Hemma bor vi kungligt en bit ut på landet och har det bästa vi kan få på alla sätt. Vart ska vi åka för att ha det bättre?
”Lill-Volvon” har skapat ett helt nytt liv för oss. Vi laddar batteriet fullt på fredagskvällen och har sedan 40- talet mil att leka bort till olika utflykter nästa dag. Någon gång har vi haft med fikakorg, nästa gång fikar vi eller äter mat ute. Våran buss har stått still i garaget sedan månadsskiftet juni/ juli och jag saknar den egentligen inte heller … Nu har vi farit runt i ”Lill-Volvon” i norra Småland och södra Östergötland … (350 mil/ på 7 veckor) Inget att packa, bara bekvämlighet, inget att lasta ur när vi är hemma.
Vilken underbar sommar, jag gläds över den som vi har och har haft. Böndernas spannmålsfält och även vallskördarna vittnar om rekordskördar, kossor och hästar har gott om bete och vår egen gräsmatta bara grönskar.
Hur har denna tallen överlevt på ett kalt berg under alla år?
Under tiden jag beundrade tallen och alla båtar njöt jag av denna pizza.
Pizza Torpön, som bestod av fläskfilé, bacon och bearnaisesås, var så mäktig att jag kände mig mätt redan vid att bara ha ätit en 1/4. Jag klarade av den, men Birgittas tog med halva pizzan hem.
4 år efter inflyttningen
Vi bor i en grön oas ute på landet 500 m utanför byn …
9 månader efter plantering
Oj vad det har växt i sommar tack vare en härlig blandning av regn, sol och värme.
Nymålat staket
Jag har fått min energi delvis tillbaka och jag har gjort någonting varje dag, som jag har kommit hem från jobbet. En kväll målade jag vårt staket.
Ny gräsmatta redan efter 14 dagar
Jag har gödslat, jag har sått i med nya gräsfrön och jag har toppdressat en stor del av gräsmattan. Oj vad det grönskar efter detta jobbet.
Nyinköpta ”mjölkhinkar” och Dahlior.
När jag var i 10 års åldern och på väg till skolan cyklade jag förbi ”Tubbarpepojkarna.” Fyra ”fullvuxna” bröder som hade ett litet lantbruk och som bodde hemma hos sin mamma. En morgon sa en av dem som hette Ove, ”Varför ska man ha kor att mjölka, först ska man leta rätt på dem i skogen, sedan när man har mjölkat dem, sparkar de ut mjölken?”
Rostfria mjölkhinkar, lätta att flytta undan med stora grepen.
Vi har blommor i stället för mjölk, i våra nyförvärvade mjölkhinkar från Granngården.
Fika vid rastplatsen i Lindshammar
På en resa passade vi på att tömma fikakorgen vid rastplatsen i Lindshammar.
En ”bortbyting” som ofta hälsar på hos oss
Vad gör våran ”Kissemisse” när vi är borta om dagarna eller t.o.m. på 4 veckors semester? Han kommer tillbaka, som om att vi känt varandra hela livet. Oftast är bus minst lika viktigt som maten vi bjuder på. Jag vet att han är en utpräglad råttjägare, det måste ha sin belöning för.
7 nya ställplatser på Valbackens topp i Ingatorpá 150 kr. (VC finns under kaffestugan)
Det är en brant uppförsbacke upp till kaffestugan, hela 20 % lutning. Däruppe viker man av ett 100- tal meter, upp till ställplatsen som har 7 platser. Tveksam sista backe upp för oss med bussen, jag avstår den nog.
Tyskarna är alltid först på plats
En fantastisk utsikt uppe på toppen. På vintern är Vakbackens skidanläggning, en mycket välbesökt slalombacke.
Kyrkan mitt i byn Ingatorp
Den vackra kyrkan kan aldrig bli mera mitt i byn än här.
Dagens resrutt, nästan 30 mil med alla avstickareEn helt ny ställplats Näckroshamnen, intill golfbanan i Tranås, 150 kr inkl. el. och wc.
Vårt funderande fortsätter … kanske har vi redan hittat vår melodi? Vår nya lilla Volvo EX 30 är helt fantastiskt roligt att åka runt med och så kostar det så lite att åka, när vi laddar hemma. På 6 veckor har vi redan kört 250 mil. Vi körde en underbar tur förra helgen och idag blev det en ny tur på runt 30 mil. Varför inte låta bussen vila, vi kan ta en hotellnatt, kanske redan nästa helg. När vi planerar vara borta mera än över en helg, ja då står bussen ovh väntar på oss.
Jag har sökt runt bland flera hundratals husbilar, sommarstugor och några stycken husvagnar, men det finns inget som är bättre än det vi har. Jag har tittat på mindre husbilar, men de tappar så mycket av det vi vill ha.
_____…_____
Idag började vi på Dressman i Tranås, varefter vi letade upp den nya ställplatsen ute vid golfbanan i Norraby. Fantastiskt att hitta en bra plats till ett helt rätt pris. Dessutom breda, genomtänkta cykelbanor in till stan. Tack Tranås Stad!
Sedan ville jag åka tillbaka till Klevens Café, Gränna, för att upptäcka hur vi kommer dit upp, utan att åka uppför den jättebranta backen. Inga problem alls. I Tranås valde via att åka över Duvebo på riktigt bra vägar. Vi har aldrig åkt där innan. Vi skulle kunna kört ha från Uppgränna (norr om Gränna) mot Duvebo, eller ett 3:e alternativ från Ödeshög mot Duvebo.
Se alla bilder från Klevens Cafe, som också har fina ställplatser med rymd och utsikt. En helt otroligt fantastisk plats, dit måste ni åka … häng med på några bilder.
Ställplats Kleven inkl. el.
Efter Klevens Café åkte vi till Vadstena och fikade en gång till i Stadsparken, med lite godsaker från Östenssons.
Efter detta sa vi… lika bra att vi kollar in den nya ställplatsen i Motala, som vi bara hört talas om och som skall öppna inom kort. Nu hittar jag inga uppgifter om den …
Är detta den nya ställplatsen på Varvsgatan i Motala?
Birgitta har sett något om att det öppnar en ny ställplats i Motala under juli månad i år. Idag stod det en grävskopa för infarten.
Jag har tänkt flera gånger, så även nu … ska jag lägga av att skriva och kommentera? men inte lätt att skaka av sig …
Dagens rutt
Vi laddade batterierna till 100 % och gav oss sedan iväg på en liten tur med lilla Volvon. Vi är så glada att bussen står ren & fin hemma i garaget. Jag saknar den inte ett dugg just nu, kanske tar vi fram den i september och oktober när det har lugnat ner sig ute på vägar och övernattningar.
Vi ville mäta och se intensiteten på några Ställ- Rast- & Campingplatser nära oss. Först körde vi runt i hamnen i Gränna och kunde bara konstatera, där vill vi inte vara just nu och trängas. Sedan körde vi till Rudenstams och handlade lite. Efter detta stopp kom vi till Getingaryds Camping. Om det funnits cykelväg dit från Gränna, hade den platsen lockat oss. Så trevligt där på Vätterstranden.
Sedan körde vi uppför en jättebrant backe och kom till Café Cleven, som har en bedårade utsikt. Vad händer om jag möter en bil med husvagn i den branta smala backen och jag själv har bussen? Det återstår att begrunda, men fina ställplatser fanns det där uppe.
Restaurang Vätterhästen i Hästholmen Ödeshög är öppen igen
Jag har saknat Restaurang Vätterhästen under några år, som den varit stängd. Nu är den öppen igen sedan en tid tillbaka. Det var fullsatt inne och ett bord kvar ute när vi kom dit vid lunchtiden. Regndropparna började komma till sista tuggan. Vi kollade även den fina ställplatsen i Hästholmen. Dit återkommer vi.
Restaurang Vätterhästen i Hästholmen Ödeshög, är ökända för sin goda WienerschnitzelDen sista parkeringen som fanns i hela Väderstad
Vi körde upp till Ställplatsen i Vadstena bara för att kolla läget. Nu var det ordning och reda, avstånd mellan bilarna, ett nytt litet servicehus och nästan fullsatt. Visst har de sänkt priset? Nu kostar det 250 kr inkl. el.
Hela Vadstena Stad var som den värsta getingsvärm av fordon och människor, det fanns inte en enda grön m2 att stanna på, hela stan kokade över av folk och fordon. Det är Vadstena Stadsfest idag, sa Birgitta.
Naturligtvis måste vi åka till Väderstad Centralkonditori och fika. Flera fick stå upp och fika, det fanns inget plats vid borden. I Väderstad stod det bilar inne i trädgårdar, på gräsmattor, i diken, jag på allt upptänklig plats stod en bil. Nöden har ingen lag, den fanns en ställplats parkering kvar till oss. (Vi som ofta säger … ”Kan inte folk läsa och ställer personbilar där)” Väderstad firade Ängacup & Ängafest.
Ps. Bakom ICA i Väderstad finns en ny bokningsbar ställplats för kanske 6- 8 bilar, men det såg smutsigt ut.
Det känns riktigt kul att vara ute på tur, som idag med lilla Volvon. Inne i bilen är den rymlig, verkligen modern och snitsig. Att parkera den, ja då tar den minsta lilla plats.
Vi satt och åt middag ute under markisen och på bara någon minut blev himlen mörk upp över Byxelkrok. Det har inte varit några höga temperaturer idag, bara 18- 20 grader och vindarna är iskalla. Vi har ändå kunnat sitta ute den mesta tiden.
Om inte tyskarna var här på Bödagårdens Camping, så skulle minst hälften av fordonen (Plåtisarna) varit borta.
En minut senare
Vi hann bara äta klart och så small det till en gång och regnet forsade ned.
Vi hann i alla fall äta klart ute
Idag åt vi Varmrökt Lax, 2 mega stora bitar och inte ett endaste ben. Allt från Fiskebutiken i Böda Hamn.
Fisk i går också till middag
Igår åt vi jättegoda färska räkor och varmrökt Fjällröding till middag. Samma sak, 2 mega stora bitar och inte ett endaste ben.
______________
Ni vet att jag många gånger skrivit om för höga ställplats priser hemikring. Som de flesta av er anar, är denna campingen ingen lågrisvariant. Om jag ändå skulle räkna på kostnaden blir det trots allt ganska billigt att vara här.
Bussen står still om dagarna (så länge som vi önskar,) när vi trampar iväg en dryg km för att handla mat, fisk & skaldjur samt köpa godsaker i ett bageri. Vi sparar in 10 mil körning med bussen till en bränsle kostad av cirka 300 kr. Kvar blir 180 kr att betala för en drygt 100 m2 stor tomt med grönt gräs med El & VA på tomten, möbler, cyklar och markisen står ute dygnet runt, samt det finaste kök, en mängd ugnar att laga mat i, diskmaskin, dessutom de fräschaste servicehus vi sett på länge, lekplats, minigolf, 200 meter till stranden, grå- & svartvattentömning och en kyrka för andakt.
Med andra ord är ställplats priserna alldeles för höga. Ofta en nattparkering på grus och inget mera och flera hundralappar i ”parkeringsavgift.” Här har det investerats massor av frivilligt arbete och mängder av kapital.
Vi äter alltid egen matsäck på parkeringen under eftermiddagen.
Ända sedan sommaren 1974, har vi besökt Lammet & Grisen en gång varje sommar. Vi kommer alltid i god tid till allt vi har att passa tider, så även till Lammet & Grisen. Under eftermiddagen festade vi på jordgubbar och grädde.
Full bemanning med kockar
Skulle vi komma att sitta ensamma? Vad fel jag hade, allt verkade fullbokat
Det blev snabbt kö till kockarna’Så himla gottTerassen
Naturligtvis var jag nyfiken på vad dessa stolar kostar? Jag hittade en likadan stol för nära 6 tkr
Kö in när vi gick ut
När vi gick in vid kl. 17 var vi ensamma fram till disken. En och en halv timma senare såg det annorlunda ut.
3 bilar när vi kom, fullsatt när vi gickBara 6 husbilar.
En föredömlig parkering för oss med husbil. Vi har haft vår egen parkering flera år i rad. Ett år cyklade vi hit, men det är inte allt desamma som att bo kvar över natten.
Vi har 5- 6 meter ut till vattnet och vi behöver inte komma närmare. Här följer vi en andfamilj med 6 stycken småttingar, 2 Fiskgjusar som bråkar med varandra, 6 stycken Svanar samt ett antal Fiskmåsar, som alla letar efter mat i vattnet. Allt inom ett 20- tal meter. Detta till skillnad mot Ängdala Camping i Österlen, där vi hade 2 familjer från Tyskland och deras 4 hundar att titta på.
Många av dessa böcker har vi hunnit med att läsa
Jag har googlat tillsammans med SMHI från norr till söder och jag hittar ingen värme någonstans i vårt land. I dag vid 11- tid hade vi +11 grader. På min stegräknare hade jag idag registrerat 230 steg. Det är helt enkelt iskallt ute. Så kallt som i år minns vi inte att vi haft under tidigare år, men minnet sviker kanske. En sommar på Löttorps Camping var vi nere vid havet en gång på 3 veckor. Då var det också iskallt.
Som tur är har vi försett oss med gott om böcker. Jag har bara 3 böcker kvar att läsa, medan Birgitta har något mera. (En läst bok saknas i bild)
Grilla ute – äta inne
En dag tog jag ut bord, stolar och grillen. Det gick dock inte att sitta ute, vi fick grilla ute och äta maten inne.
Kväll i Kårehamn
Nu stannar vi i Kårehamn en natt till och sedan drar vi till Lammet & Grisen i Löttorp, för att vara med på säsongspremiären på fredag kväll.
Vi bor ute på udden till höger, där det är fritt från ström. Nästan samtliga husbilar (plåtisar) är tyskar. Idag på förmiddagen vare det bara 2 fordon totalt kvar. Ikväll har det fyllt på till med fordon igen.
En nästan himmelsk bild av Ölandsbron i kvällssolen
I mitt nya liv har jag bestämt mig för att ha en rak linje så gott det går. Har jag inget positivt att skriva, försöker jag att vara tyst så långt det går. Jag har under åren skrivit om ställplatsen på Svinö, som en nedskräpad plats. Så var det inte denna gången, exemplariskt rent och städat. Dessutom förgyllde kvällssolen bropelarna, strax innan läggdags.
4 meters avstånd till alla – Punkt slut
Det har målats upp nya parkeringsrutor och alla följde dem utom en tysk Plåtis, som kom och parkerade till höger om oss. Jag gick ut och räknade till fyra på mina fingrar och pekade på hans bil. Han slog ifrån sig, men sedan backade han bort från platsen. En så exemplariskt anordnad ställplats med 4 meters avstånd ser vi mycket sällan. Fantastiskt att se och uppleva detta. En eloge till Kalmar kommun för möjligheten att stanna över en natt, samt färskvatten och tömningsstation.
Roligt att se att ordningsregler följs
Varje kommun i Sverige borde ta efter detta exempel. Fantastiskt bra gjort av Kalmar Stad.
Ställplats Kårehamn Öland
”Nu har vi kört hem” till Öland och ställplatsen på Kårehamn. Öland är nästan som vårt andra hem. Vi stannar här till fredag morgon, för att sedan vara med om ”Premiäröppnandet” av Lammet & Grisen på fredag kväll. Sedan har vi bestämt att testa Bödagårdens Camping under ett par veckor. Trots mer än 50 somrar på Öland har vi aldrig bott där. I år är vi på Torebrings Grossist AB med och är huvudsponsor till deras nya samlingssal. Fantastiskt roligt att vara med och stödja en god verksamhet