
Entré till A Hallen Elmia
Vi kom till Elmia Husbils mässa vid halvsextiden direkt efter jobbet på fredagseftermiddagen.

Utan vänner går man bort ensam
Tre olika arrangemang drog i oss denna helg, Vendingmässa i Köln, Tyskland, Gemenskaps helg på Senoren, Karlskrona och så Elmia Husbil, Jönköping. Det senare är nästan omöjligt att undvara. Här träffas vi och pratar om sommarens resor i Europa och diskuterar olika husbilar. Halvvägs in till Jönköping ringer Johan från Falköping, ”Var är ni, var håller ni hus, kommer ni inte snart, jag kan inte hålla plats till er längre, de hotar mig snart”. Så kör vi backen upp mot A Hallen och då står Johan där och vinkar in oss på en plan parkering 75 meter utanför A Hallen, det kan inte bli bättre än så här.

Vår parkering framför A Hallen
Själv ordnade Johan sin plats med en grönyta framför bilen, Bengtssons som vi träffat i Italien tidigare år fick plats nummer två och så vi på plats nummer tre. Visst är det skönt att ha vänner som fixar allt.

Varför står era husbilar på näsan?
I en av de första montrarna med importerade husbilar vi gick till, frågade jag en av säljarna, ”Varför står era husbilar på näsan, en sådan skulle jag aldrig köra omkring med”? sa jag. Jag tror jag fick ett ärligt svar… ”Konkurrensen tvingar oss till att ha undermåliga framhjulsfjädrar på de speciellt billiga bilarna”. Då undrar jag, ”Hur mycket mera är undermåligt, när man gör avkall på det allra viktigaste?

Genomtänkt för gasolflaskorna
En vagn att dra ut vid byte av gasolflaska på ett av märkena. Detta borde vara standard i varje husbil.

En Cobbgrill
Jag läste om denna i somras. Nu kunde jag se den i aktion med att laga mat direkt på bordet, men ändå grilla med en special brikett. Grilla en hel kyckling, stek potatis och värm grönsaker samtidigt och gör det direkt på bordet och servera från grillen. Det blev ett komplett köp direkt, med steka, grilla och wok tillbehör.

Kalla mig Mr Kabe om ni vill
Efter att ha trängts med en massa människor i olika husbilar, kan vi bara konstatera, ingen bil på marknaden är rymligare än den vi har. Allting är kompromisser av olika slag det vet jag, men att inte kunna gå förbi den som står vid spisen och lagar mat och prislappen lyder på 2,8 miljoner, det vill vi inte ha. Vad skönt att åka hem och vara jättenöjd med bilen vi har.