- Många har skivit inlägg om Lyckarps ställplats.
Många har skivit inlägg om Lyckarps ställplats, sju- åtta km öster om Eksjö, på vägen mot Vimmerby. Jag har själv skrivit många inlägg om denna plats under årens lopp. Ändå fortsätter jag att skriva. Varför, jo det är så ljuvligt att vakna i en ”granplantering” till vacker fågelsång. Fredagen var inrutad varje minut på jobbet, fram till klockan 17.30. Nu vill jag inte åka långt denna helgen, jag vill bara sitta och koppla av, sa jag till Birgitta, och så blev det. Dessutom är det Mors Dag i morgon söndag och Birgitta ville bjuda sonen i huset med familj på Mors Dags middag. Niklas flyger till Holland söndag morgon, för att träffa leverantörer. Så vad kunde vara bättre än en helg i Lyckarp.
Jag fick inte leka som barn med grannarnas barn, jag skulle jobba på gården. Däremot kände jag till nästan varje gran i skogen där vi bodde. Jag gick och strövade omkring i skogen och fantiserade för mig själv. Här skymtar bobilen fram mellan granarna.
Det är höjder runt omkring och fin utsikt på flera ställen över bygden. Här är utsikt över den välskötta ställplatsen.
Plats nummer tolv, helt plan, liten aning kortare, men riktigt mysig där den ligger i skogsbrynet.
Vi kunde sitta ute från middagstid till klockan var framåt kvällsfristen. Ibland gick solen i moln, men var strax tillbaka igen.
Ingvar Mörnefelt, som är ägare till Lyckarps ställplats, har gjort många resor på kontinenten med husbil under många år, tillsammans med sin hustru Birgitta Mörnefelt som nu driver en liten Delikatessbod vid infarten till ställplatsen.
Vi passade på att köpa lite delikatess knäckebröd och must.
Hemma i Aneby var det Aneby dagen och mycket folk i rörelse. I en av affärerna fick Linus denna krigsmålning.
Birgitta hade marinerat fläskfilé och lindat in den i bacon som jag sedan grillade. Till detta hade Birgitta gjort en lökragu och kokat färskpotatis. Allt smakade förträffligt gott i gröngräset ute.
Den kvinna som skulle stått ut med mig i 48 år, finns nog inte. Aldrig en förebråelse under alla år, då jag jobbade natt och dag, att jag jobbade för mycket, detta trots att hon egentligen skulle ha stoppat mig. Så gott som alla mina uppslag har hon alltid ställt upp på, vad det än har gällt.
























































































