Det står en Ford, därhemma på vår gård …

9 07 2025
Idag sen eftermiddag kom den, Challenger 260 E-Tape Edition
Det har varit många turer innan den kom idag
Vad liten den såg ut uppe på flaket
Så liten men lastvikt 980 kg
Så tyst att köra, 8 växlar som håller rätt fart
Den mesta lasten från vår förra Concorde kommer att rymmas
Det blev bara ett par km körda idag
Mycket mera plats i garaget
Nästan plant att lasta bilen hemma, golvet i garaget är 25 cm lägre
Jättestora skåp, garderob, utdragbara lådor som på en byrå och rymligt garage

Vi tittade på en totalt fullutrustad Plåtis på nyåret, det tog bara 2 minuter så var det klart, det passar inte oss. (Förlåt oss alla Plåtisägare) Vi har tittat på husvagnar och husbilar av skilda slag, men denna var klockren från början. Att köra denna Forden kändes som en dröm. Den tassar fram tyst och mjukt…

Vi hade 3 viktiga kriterier. 1. Våra cyklar skall vara med i ett garage. 2. Vi vill sova tillsammans. 3. Bilen ska vara kort, låg, ha mycket förvaringsutrymme och en bred dörr. Allt detta har vi fått nu.

Ett stort Tack till vår gode vän Henrik, som ordnat rätta kontakterna och hela affären åt oss, All inclusive!





Ibland är det tillåtet att luras…

5 07 2025
Grannens katt

Jag har skrivit flera gånger tidigare om grannens katt, som lika gärna bor hos oss, där han får mat och husrum. Jag är extremt noga med att han alltid har mat i sin egen koja.

Förr ställde jag en skål med hans mat vid ytterdörren, men det gick inte att hålla på med, kråkor och skator tömde skålen på nolltid och dessutom bajsar de ned på gårdsplanen, som tack för maten. Sedan jag flyttade jag in maten i hans koja, har det fungerat sista halvåret.

För någon vecka sedan hittade de stora kråkorna maten, kråkor stora som havsörnar och inte nog med det, de drog med den stora matskålen ut i trädgården.

Jag hade ett foto i kameran sedan tidigare, som jag plastade in och satte upp på ytterväggen till kojan. Nu står maten orörd för kattens räkning och t.o.m. jag själv hajar till när jag går förbi. Nu har vår Kissemiss själv lurat kråkorna …

________________

Ps. Vår nya husbil kom inte i fredags, nytt datum är tisdag. Vi har ägnat det mesta av dagen åt att ställa fram alla saker i garaget till nya bilen, utom kläder och dagsfärsk mat. När vi skall lasta på riktigt blir det som att gå på tåget utan trappsteg. Golvet är 30 cm lägre i husbilsgaraget. Skönt att vi får lasta hela 980 kg och gå in i en bred dörr…





Da´n före da´n före leveransda´n …?

2 07 2025
Vår nya husbil Challenger 260 E-Tape Edition.

Nu har vi väntat tålmodigt i minst ett halvår. Kanske kommer det … ”snart en Ford hem till våran gård…”

Min gode vän skrev köpekontraktet tidigt på hösten 2024. Nu har bilen fått ett reg, nr. men reg. skyltar väntar vi på. Jag vet var den finns. Bilen är bara 6,99 lång och 2,35 bred. Vi får lasta 980 kg. Den är 2,92 hög. Totalvikt 4100 kg. Vi får plats med båda cyklarna i garaget. Vi får sova tillsammans i en stor bred taksäng, som sänks ned till knähöjd med ett knapptryck, samtidigt som bordet sänks ned. 4 personer har gott om plats att sova. Vi får stora lastutrymmen. Dieselpanna till värme. Rymlig toa och separat dusch. Bilen är extra utrustad med nästan allt. Bilen är byggd på ett Ford chassi, som har fått mycket lovord.

Visst låter det spännande …? För oss blir det ett nytt sätt att resa och sova.

I bästa fall får vi hemleverans på fredag med Kabe transport …





Sommarblommor och skogspromenad

29 06 2025

Det blåste kraftig motvind halva vägen, när jag gav mig iväg på skogspromenad. Du får gå själv, det blåser för mycket, sa Birgitta och det gjorde jag.

Svärdsliljan växer i den 1.5 meter höga vegetationen strax utanför vår tomtgräns.
Den växer i ett kärr med alar.
Visst är den fantastisk.
Den återkommer på flera ställen på min skogspromenad.
Dessa blommor påminner mig om hö och slåtter för 60 år sedan.
Vårt fina hus från andra sidan stranden.
Slingan runt Sjöbotten, (en stuga i skogen) är så nära inpå oss och så skön att gå. Den tar bara 35- 40 minuter att gå, men man kan gå mycket längre om man vill.
En gammal skogshuggare som jag, njuter av den omväxlande naturen.
Idag var det torrt och fint att gå.

Det ena bamsestora trädet efter det andra.

En jätteasp.
Hemma blommar det i mjölkhinkarna.
Rondellen blommar lite mindre i år.
Salvian blommar.
Borstnejlikan är ett barndomsminne.
Jag odlade som liten grabb Borstnejlikan i mitt eget trädgårdsland.





Midsommarbilder från Vånö

22 06 2025

Vår dotter med familj frågade oss, om vi ville komma över till deras stuga på Vånö, som ligger nästan längst ut i Stockholms skärgård och fira midsommar. Eftersom vi inte har någon husbil tackade vi ja på stående fot. Dessutom fick vi ett trevligt ressällskap av vårt barnbarn Linus, som älskar livet på Vånö.

Om det varit bilväg till Vånö då skulle jag också återkomma oftare, nu tar bara båtresan minst 30 min. Jag var stolt när vi var hemma, över att jag klarade av att köra hela vägen (33 mil) från Dalarö utan att bli trött. Jag minns med fasa när det var otäckt att köra bil till jobbet (3 km).

Lastning av båten i Dalarö
Redo för en halv timmas båtfärd
Mikael har bra ös i motorn

Avlastning på traktor med vagn vid den egna bryggan

Utsikt från altan på på kvällen

Vårt boende i gäststugan

En otroligt fin och påkostad stuga, med egen rening av havsvatten till dricksvatten och reningsverk för grå- och svartvatten.
Femkamp utanför bastun nere vid stranden
Midsommartårta

En syrenkvist blommar på berget

Grannens strand åt norr
Mikael tog oss med på en roddtur
Nelly paddlar
Linus på väg ut på havet
Linus gör ett strandhugg
Stugan och båthamnen
Oliver testar en ny paddel
Ungdommarna badade bastu
Vi bjöds på snacks efter 5 kampen
Mikael bakar jättegod pizza i tre olika smaker

Ett Jättestort Tack till vår dotter med familj för en fantastisk midsommarhelg.

Jag hade kunnat stanna kvar en vecka till.





Ett jobb för dig … En annons 1976 förde oss samman

14 06 2025
Magnus & Junia Magnusson, Örebro.

En annons, Ett Jobb för dig, på sensommaren 1976 i Tidningen Dagen, kom att totalt förändra livet för en liten grupp människor och inte minst för mig och min familj. Det var Roines i Hallsberg som sökte säljare till sin Fruktindustri och handel. Företaget var ett stort misslyckande och hade inga framtidsutsikter, utan allt gick över styr våren 1980.

Vi var ett drygt 10- tal som gick på niten och började jobba hos Roines i Hallsberg. Det gjorde också Magnus Magnusson, som då bodde nära Gränna. Inte nog med att vi jobbade tillsammans på olika distrikt, så fattade Magnus & Junia tycke för varandra. Junia är dessutom syster till en av oss säljare.

Magnus gjorde som jag och startade eget efter Roines konkurs. Ni som läst min bok (på 400 sidor) kan hela storyn. Det som jag är oerhört stolt över än i dag, är att vi i vårt idag familjeföretag, har 100- tals kunder kvar sedan mitten av 70- talet. Inte nog med detta, vi har minst en kund, som handlat i stort sett varje månad under alla år sedan min första dag på nya jobbet i mitten av sept. 1976. Fantastiskt!

Strax efter skolavslutningen på torsdags eftermiddagen, kom våra vänner och stannade till hos oss.

Magnus & Junia gästar oss över natt i Drängstugan.

Sista gången som vi hade fysiskt kontakt med varandra var i mitten av 80- talet. Så har Magnus sett min blogg och ville läsa min bok. Vi måste komma och hälsa på er, skrev Magnus i ett sms. I samma stund höll jag på att färdigställa vår Drängstuga. Nu blev Magnus & Junia ”första paret ut,” som sov över i Drängstugan.

En fantastisk gåva, en tavla som Junia målat.

Magnus & Junia hade ”läst på” inför besöket hos oss och sett att vi bor granne med kossorna Highland Cattle. Dessutom har hon fått med dammen, utmed Framtidsvägen fram till oss.

Ett jättestort Tack, detta var verkligen uppskattat av mig, för lite bonde finns det fortfarande kvar i mig. Stort Tack för ert besök och välkomna åter …





Skolavslutning i Ralingsåskyrkan

13 06 2025

Skolavslutningarna avlöste varandra ute i Ralingsåskyrkan, strax utanför Aneby, under torsdagen. Själv får jag lite av dåligt samvete, p.g.a. att jag missat så många skolavslutningar under åren. Min egen skolavslutning 1962, minns jag inte om mina föräldrar var med. Denna gången var familjen på plats när vår Linus slutade 9:an.

Ralingsåskyrkan, som rymmer totalt 1 700 personer, var fullsatt när flera klasser var där samtidigt.

Klass 9 C före avslutningen i kyrkan.

Farmor & farfar är så stolta över vår Linus. Under samlingen i kyrkan avtackades Linus med så fina lovord för sitt uppdrag som Elevrådets ordförande.

Farmor & Farfar önskar Dig Linus allt gott som finns och lycka till i nya studier till hösten.





Tårtkalas vid milstolpar

2 06 2025

På min 60 årsdag, i mitten av augusti 2007, fick jag en MacBook av familjen och en blogg upplagd av Niklas. Bloggen har under åren sysselsatt mig 10- tusentals timmar. I början kunde jag inte ens lägga in bilder, utan det blev bara texter. Sedan har jag utvecklat det mesta själv, dock inte tekniska detaljer där flera vänner varit med på resan. Har du gott om tid kan du följa min blogg sedan 2007. (börja att söka på 2007)

I helgen passerade jag 2 500 000 visningar av min blogg.

Utan Niklas kunskap och Birgittas tålamod, över att jag förr alltid satt med min blogg om kvällarna, hade inte denna resan varit möjlig för mig. I skrivande stund står räkneverket på 2 500 841 visningar.

Jag var stolt över att idag bjuda mina medarbetare på tårta.

Otaliga platser som vi kommit till, som t.ex. Fotö, där det kom fram en person till husbilen och sa, ”Är det du Matts, jag läser din blogg varje dag?”

Min blogg har inte varit en enbart reseblogg, utan jag har haft flera olika kategorier, som t.ex. familjen, företaget, foto, min story, resor, debatt, ställplatser och reseberättelser.

Den första milstolpen 18 april 2011

I början hände det ingenting, men efter hand kom det upp ett antal bloggar. Som mest var vi nog 10- 15 bloggar som följde varandra, skrev och kommenterade varje dag. Nu har några lämnat jordelivet, några har lagt ned sin blogg, men en handfull bloggare lever vidare och är fortfarande aktiva.

Detta var en stor milstolpe november 2018

Under 2018 ledde jag vårt största byggprojekt genom tiderna och jag hade mycket byggande att skriva om.

Att passera 2 000 000 visningar var en dröm som uppfylldes aug. 2022

Flera gånger har jag tänkt att lägga skrivandet på hyllan. Men … Birgitta & jag har fått så många fina och goa vänner genom bloggen, så jag fortsätter att skriva, men skriver inte så ofta och inte så mycket längre. Har jag inget positivt att skriva om, så försöker jag vara tyst.

På bilden, som skall föreställa Nordkap och Gibraltar, var bloggen 15 år, nu är den 18 år. Det återstår att se hur fortsättningen blir …

Hänger hemma i hallen. (klicka upp bilden)

Under 18 somrar besökte vi de flesta länder i Sydeuropa. Infällt i bild upp till vänster, ett 40- tal Les Castel campingar i Frankrike. Vi satte upp ett mål att besöka alla, för på dessa förstklassiga platser trivdes vi, men det klarade vi inte av. Vilka härliga minnen vi har och som vi har delat med oss under resan.

Tänk att vi ändå var så förståndiga att vi började resa när vi var unga (50 år). Röda nålar är platser för övernattningar. I Rubicone, Italien, övernattade vi ett 100- tal nätter, innan vi förstod att upptäcka hela Europa. Att köra från hemma hamnen i Aneby, ned till Basel, Schweiz, på ett dygn, det kommer aldrig mera på tal. Nu är vi glada över att röra oss i syd- och mellan Sverige.

Vi sålde husbilen, när spiltan var tom sökte vi en mindre husbil, som har nästan allt. Den väntar vi på fortfarande. Vilken tur att vi har semester i aug. i år.

Ett Stort Tack till alla medskapare till min blogg, Tack för all teknisk support, Tack för alla snälla och vänliga kommentarer, det är Tack vara er som jag har fortsatt att skriva.

Allt Gott från Matts & Birgitta Torebring





Vi firar minnen från 5 till 10 år sedan …

1 06 2025

Birgitta hade en kväll under våren 2015 varit på syjunta. När hon kom hem strax före midnatt, satt jag uppe och väntade. Birgitta blev minst sagt förvånad över att jag satt uppe. ”När du har varit borta har jag sett ut mitt drömhus och jag har letat upp min drömtomt, i morgon börjar vi bygga!”Du är inte klok, gå och lägg dig!” sa Birgitta. Fem år senare (vi måste sälja vårt förra hus också) började vi bygga vårt drömhus på vår drömtomt ute på landet.

Matts i sitt rätta jag hösten 2019

Jag njöt i fulla drag när jag avverkade all skog under 6 kvällar.

Visst var det roligt att vara skogshuggare
Jag fyllde timmerbil med släp av virke från egna tomten
Här bodde vi kungligt under 8 månader, under tiden som vi byggde.
1 200 ton med ballast 0-150 sten till grunden

Tomten är en gammal sjöbotten sedan 1860 då Anebysjön sänktes ett par meter. Det blev höga tomtkostnader, men vi älskar tomten och vi är så Tacksamma över den.

En vecka före jul 2019
2 dagar före slutbesiktning maj 2020
Slutbesiktning sista veckan i maj 2020
Sista veckan i maj 2020
Vårt flyttlass kommer

Detta är ett par dagar före Mors Dag sista veckan i maj 2020, när Juneexpressen kommer med hela vårt bohag.

Mors Dag 2020.

Här sitter vi bland schaktmassorna och äter Mors Dag middag.

Idag 1 juni 2025.

Det har tagit 5 år innan allt blev bra.

Vi firar idag 5 år i vårt fina hus

Idag 1 juni 2025 firar vi våran 5 årsdag i vårt fina hus med en enkel räksmörgås.

När jag läser den 23:e Psalmen i Bibeln läser jag min egen text …

Han låter mig vila i sköna sängar på gröna ängar

Vid vatten där jag finner ro, o.s.v.





Grattis på Mors Dag

25 05 2025
Grillbuffé Norraby Golfkrog Mors Dag 2025

Mors dag firande på Norraby Golfkrog, Tranås, detta var Birgittas eget förslag och hon bokade tid och plats. Vilken fest det blev med Grilbuffén ute i det fria, de gröna banorna utanför fönstret och en vik av sjön Sommen strax intill. Närmare en golfbana än så här, kommer jag nog aldrig…

Min första portion

Så himla gott att jag blev proppmätt …

Grattis Birgitta och Carina på Mors Dag
Kaffe & Budapesttårta hemma hos oss.

Niklas hade sin vana trogen inhandlat Trisslotter av alla de slag och lagt dem i en massa olika paket. Någon gång måste det bli vinst, men inte några storvinster denna gången heller.

Birgitta säger alltid att hon har allt och det är nog med sanningen översvämmande. Inte ens jag kan komma på någonting. Men en Budapestårta skulle nog få säga nej till.