Ett ljus tändes, ett annat släcktes

8 11 2023
Vår nya rondell hemma i kvällsbelysning

Det var verkligen roligt att få belysningen inkopplad och tänd i vår nya rondell, kanske blev det en kopia av berättelsen om Mose och den brinnande busken i 2:a Moseboken 3. 1-22.

Ett annat ljus av hopp släckes i samma stund …

Idag kl. 14 skulle jag för 3:e gången, inställa mig på Hjärtmedicin mottagningen på Länsjukhuset Ryhov, Jönköping. Birgitta och jag fick det vänligaste mottagandet som man bara kan drömma om. Vill ni kaffe eller saft innan maten, som kommer om en stund? o.s.v.

Jag gick till mitt rum och mötte en redan inlagd person, som jag kunde ha talat med i flera timmar. Så kommer den vänliga sköterskan in och säger: ”Hur långt tror du att din hustru har kommit på hemvägen?” ”Säg bara inte att jag får återbud igen,” frågade jag. Jo så är det, fick jag till svar. Sedan tidigt på hösten 2022 har jag levt i en förkrossande ovisshet, om varför jag varit totalt orkeslös. Den ena utredningen har avlöst den andra och nu hade jag kommit till vägs ända. Jag skulle fått en Pacemaker inopererad idag. Vid samtliga tillfällen har helt akuta sjukdomsfall kommit emellan. Nästa besked … vi hoppas att du får tid under november månad. 🥲🥲🥲





Nu har vi ”tat hälit” för i år

28 10 2023
Ett minne från Frankrike, stora & små rondeller i mängder.

Hela detta byggprojekt har fått sin inspiration från våra resor med bussen. Idén med cortenstålet och ringarna kommer från Husbilslandet på Kronocampingen i Lidköping. Vi glömmer heller aldrig alla rondeller i Frankrike som vi snurrat runt i, ibland flera varv.

Även växterna har inspirerats från en resa till Motala, där vi blev förtjusta i Cotoneaster, från resan till Fiskebäckskil tog vi med oss minnet av alla olika gräsarter.

Något att vila ögonen på utanför fönstret i duschen.

Denna planteringen känner jag en viss osäkerhet kring. Jag har sett fantastiskt vackra Benvedsbuskar på väg till och från jobbet, som lockade mig att plantera dessa. Här har jag planterat 3 olika buskar till.

Klart att börja bygga drängstugan.

Vår fantastiskt duktige och inte minst trevlige markentreprenör, Oskar Svensson, Entbollaget, Nässjö, ställde av 2 jättestora lösflak med matjord. Sedan körde 2 mindre hjullastare i skytteltrafik över torget och ut till planen runt drängstugan. När jag kom hem från jobbet på eftermiddagen, var hela torget täckt av en smutsig slurk med matjord. Jag visste först inte hur jag skulle kunna komma in i huset.

Ganska omfattande markarbeten

Det tog mig 3 timmar med högtryckstvätt, att göra rent på alla infarter och gångvägar fram tillhuset. Men jag kan inte se några skador.

På väg att hämta ved i Friggeboden

Marken mellan drängstugan och Friggeboden hade jag först planerat som en ”vedbacke.” ”Glöm det” sa Torbjörn Fälldin. Nu blev det gräsmatta.

Det blev en liten altan framför drängstugan.

Om det blir en dräng eller gäster som bor i drängstugan, så finns i alla fall en liten altan för intagandet av morgonkaffet.

Smutsiga markarbeten

Att gå in i en redan anlagd trädgård, med en grävmaskin och 2 hjullastare skapar stora sår. Nu hoppas vi stället att vi får mycket finare gräsmatta än vad vi hade innan.

Det blev mycket perenner samt 400 lökar som inte syns.

Jag har köpt merparten av mina växter från Eggerts Plantskola i Tyskland samt Spakarps Plantskola, Ingarp, Eksjö. De är båda verkligen proffs och växterna är av högsta kvalité. Lägg märke till utläggningen av markteglet runt rondellen, som kommer från Flisby AB. Det var som så många andra gånger Oskars idé.

Nu tar vi ”Hä´lit” var pappas utryck på lördagskvällen, när arbetsveckan slutade i hans ”bonneri.” Vi har tagit ”Hälit” (helg) för resten av året med nya projekt.

Detta var allt som mina krafter räckte till idag. Utan min kära hustrus hjälp, hade jag inte orkat med det 5 timmar långa planteringsarbetet. På måndag väntar Länssjukhuset Ryhov på mig. Då hoppas jag mycket på min operation, efter ett helt år av kraftlöshet.





Sista äppelskörden 2023

13 10 2023
Små men goda äpplen.

När vi kom hem från vår semester i somras, formligen hängde det äpplen i stora klasar på vårt äldsta äppelträd (4 år). Det fanns äpplen på de nyplanterade träden också, men inte så mycket. Säkert på grund av mängden med frukt och den ogynnsamma försommaren, blev äpplena inte så stora, (Säfstaholm) men de har varit goda att äta.

Minst ett 10- tal äppelkakor.

Vi har suttit ute i greenroom i stort sett varje kväll sedan i somras, ända fram tills förra veckan. Där har vi njutit av det ena äppelkaksreceptet efter det andra som min Birgitta bakat. Linus fick en egen äppelkaka, för att han vattnade träden när vi var borta på semester. Minst ett 10- tal har vi ätit själva.





Candra 50 år – Oj vilken fest!

8 10 2023

Vår dotter, Candra Torebring, som jobbar som advokat, fyllde 50 år i fredags. För att resan från Stockholm till Fiskebäckskil, inte skulle bli en alltför tröttsam resa för barnen, valde Candra att bjuda hela familjen på mellanlandning, redan på torsdagskvällen på Gothia Tower Hotell, Göteborg. Birgitta & jag ville naturligtvis varit med på ruta ett, men jag var inte pigg och dessutom har jag fobi mot parkera i parkeringshus, inte minst i Göteborg. Fram på eftermiddagen samlades alla på Gullmarsstrand Konferens & Hotell, Fiskebäckskil.

Klockan 7 på fredagsmorgonen var Niklas med familj på plats med tårta, kaffe & tebricka på rummet. Birgitta & jag var med på FaceTime. Foton från Gothia Hotel, Spa och hummerfisket, är tagna av Niklas, Carina och Mikael.

Birgitta & jag fegade ur även på hummerfisket, då det blåste kraftigt.

Naturligtvis skulle jag ha skrivit ned namnet på alla dessa kulinariska rätter. Man blir så glupsk på att få smaka att man glömmer att anteckna. Desserten kom inte med på bild, då jag vart tvungen att gå från festen lite tidigare.

Candra blev utsedd domare, att döma i vett och etikett vid bordet.

Det största Tack som finns, vill vi rikta till dig Candra, för att vi fick vara med och fira Din Stora Dag mitt i livet.

Stora Kramar från Mor & Far





Bättre än pappas drängstuga

25 09 2023
Tänk om pappa Reinhold hade fått leva och se vad Matsapojken gör

Ni som har läst min bok har också läst om pappas liv som bonddräng och livet i en kall drängstuga utan el, med ett handfat vatten på en kommod, bara en säng att sova i och en kamin att elda i.

Hade pappa sett detta hade han trillat baklänges. Idag har vi monterat 2 golvbrunnar, dragit in avlopp som går till en tank med kvarn, samt dragit ut en vattenledning. Det krävdes många funderingar innan vi tillslut valde riktiga toalettstolar. (Det var ju därför vi valde Concorde husbuss, vi vill ha det lika bra som hemma.) El går vi in utvändigt med från baksidan. Nu är det färdigt för att gjuta betongplattan

Det var tufft för grabbarna från Tranås Rörservice, att borra igenom armeringsjärnen.

Enda stället för att få avlopp och vatten var att borra oss ut genom betongplattan i teknikrummet. Naturligtvis stötte borren på armeringsjärn.

Så här blir det när det är klart

Väggar och tak blir identiskt som på Friggeboden, fast Drängstugan blir lite tjockare väggar 3″ x 6″. Utanför entrédörren blir ytterligare liten altan för att kunna njuta av morgonkaffet.

Varför har jag då bytt namn på stugan från Gäststuga till Drängstugan. Dels orkar jag så lite själv just nu att jag får köpa de flesta tjänster samt resten är nostalgi, en Drängstuga på landet.





En riktig ”bonnakvällsmat” på landet

19 09 2023
Önos Jordgubbskräm, kall mjölk och nybakade råg/ russinbullar

I stort sett varje kväll sedan det började att grönska ute, sitter vi i greenroom och njuter av vår kvällsfika/ kvällsmat efter jobbet. Minsta lilla solsken värmer upp rummet på dagen och det är jätteskönt att sitta där ute, ofta sent på kvällen.

I väntan på att jag skall bli frisk jobbar jag inte så långa dagar och är hemma ganska tidigt. När Birgitta kommer hem strax efter fem, försöker jag att ha en varierande kvällsmat varje dag. Det godaste och det vi tillsammans gillar mest är …

Nybakade Dafgårds Råg/ russinbullar, med rökt sidfläsk på den en halvan och ett par tjocka skivor av Vaggeryds medvurst (2 kg) på den andra, samt kronan på alltsammans Önos Jordgubbskräm på storhushåll (20 lit./ 135 port) och kylskåpskall mjölk till detta.

Detta var ofta kvällsmaten hemma, inte minst i bärtider. Mamma serverade vad hon kallade ”Grosakräm,” resterna av hallon, jordgubbar och blåbär efter det att hon hade gjort saft. Det rökta sidfläsket hängde i ett snöre ute i boden, trots sommarvärmen. Det var fest i det fattiga hemmet.

Finns det någon som känner igen sig …?





Stort Grattis Linus på din dag

16 09 2023




Under utredning …

31 08 2023
Parkerat på Länssjukhuset Ryhov Jönköping.

Under september månad för ett år sedan, började jag att succesivt bli allt mera orkeslös. Första minnet var att jag bara orkade cykla halva backen upp till jobbet. Nästa dag fick jag stanna tre gånger, när jag gick uppför backen och så har det hållit på, jag har inte blivit bättre utan tvärt om. Efter en kvart med trädgårdsarbete har jag fått gå in och vila vissa dagar. Efter fyra veckors semester med bara vila, orkade jag inte tvätta bussen när vi kom hem.

Jag kommer inte ihåg och kan inte räkna upp alla undersökningar och provtagningar som jag har varit på. Jag börjar nästan att känna mig hemmavan på både Höglandssjukhuset i Eksjö och Länssjukhuset Ryhov i Jönköping.

Sedan början av året, är det inte jag som sökt läkarvård, utan jag har kallats till olika avdelningar för utredning. Jag känner att jag är i goda händer, inte minst sedan sista besöket i Jönköping i måndags denna veckan, då jag fick träffa en helt fantastisk överläkare. Han kunde t.o.m. berätta för mig om insättandet av Pacemaker, detta utan att jag mådde illa. Citat:

”På papperet är du 76, men dina värden på datan visar 20 år mindre, vilket du också tror att du är!” Trots de bästa värden i cykeltestet, kommer inte min puls igång till vad den skulle vara. Jag har alltid fått höra att det varit bra att ha en puls runt 40, fast inte nu längre.

Nu skall min överläkare ta det minst blodiga först och nu väntar en röntgen till (27/9), för att undersöka alla kranskärl. Finns det inga fel där, kommer jag att få Pacemaker. Denna ovisshet under det gångna året har varit jobbig.

Birgitta var med mig till Jönköping i måndags och körde bilen både bort och hem. När jag gått de fem stegen uppför trappan in till kontoret, fick jag sätta mig på entrémattan innanför dörren, p.g.a. att jag blev helt yr. Igår och idag har jag varit med full dag på jobbet, när vi fotat alla Tomtelådor och Tomtesäckar inför julen. Jag var trött men orkade. Visst är det konstigt.

”Jag är normalt bara halvtid på jobbet” för att göra lite mindre saker, ha den sociala gemenskapen samt att få äta frukost och middag. Vi har tre dagstidningar som jag läser digitalt. Med andra ord, mitt bloggande minskar mer och mer. Jag kommer säkert att skriva lite då och då, samt titta in i andra bloggar ibland. Jag har så många vänner på nätet, så att det är svårt att sluta helt med skrivandet. Ingenting är omöjligt, det tar bara längre tid, jag skall bli pigg igen.





HERDEN är på Öland igen

8 08 2023
Linus är kartläsare på semesterresan. Foto Niklas Torebring

För ett antal år sedan, gav vi ett erbjudande till Niklas att låna husbilen (en Kabe) vid ett lämpligt tillfälle. Lite försynt kom Niklas för några veckor sedan och frågade om erbjudandet står kvar?

Självklart står det kvar, var Birgitta och mitt svar. Efter lite ”puffa på” kom Niklas och Linus till slut iväg i söndags eftermiddag. Mamma Carina är hemma och jobbar. Efter att vi kört en runda till Eksjö och varit inne i Eksjö centrum, var jag inte det minsta rädd för att släppa iväg dem. Jag var mer orolig att de skulle råka ut för skyfall på vägen. Själva satt vi fast ett år i Paris i närmare 3 timmar, p.g.a. störtregn och översvämning.

Nu har de landat på Bödagården på Öland. Sist som jag var inne där, det är mycket länge sedan, var det en relativt liten camping. Nu såg jag på nätet att den har den vuxit ut enormt. Vad jätteroligt att de kom iväg tycker vi, far & mor, farmor & farfar.





I juli tar vi det med ro

23 07 2023

Vi som inte prenumerer på alla förekommande tidningar att läsa på webben, ser oftast bara en kort överskrift. Jag kunde i alla fall läsa vad någon uttalade i Ölandsbladet: ”Vad har har hänt med Byxelkrok, jag har aldrig sett så mycket människor här tidigare, det är totalt översvämmat?”

Vår husbil är avställd t.v. för att ge plats för alla andra på vägarna och på parkeringsplatserna. På lördagen tog vi istället med båten till sjön Ralången. Ganska snabbt fick jag en gädda på c:a ”35 cm” och sedan inget mera. Vi var i den norra delen av sjön när himlen blev svart och det började blåsa ganska otäckt, för oss som inte är så sjövana än. Allt gick bra och när vi satt bilen igen, började det regna ganska fritt.

Idag åkte vi till en annan sjö som ligger vid Sandsjö Värdshus. Jag visste inte innan att den heter Uppsjön. Vi åkte inte dit för att fiska, men för att äta fisk, en underbart god Laxplanka. Jag har passerat här kanske 100- tals gånger under åren, men inte stannat lika ofta för matrast.

Sandsjö Värdshus är så populärt och välbesökt året runt, att vi var glada att hitta både parkering och ledigt bord. Inte konstigt så mycket god mat för några hundra lappar.