Skatten på husbilar/ Pris på ställplatser?

11 09 2023
Ställplats Södra Hamnen i Motala

Under många år var detta vår favoritplats att åka till i Motala. Men för några år sedan blev det en ny ägarbild och priset för en övernattning har fördubblats (350:- inkl el) sedan vi var här senast. Så här skriver en gäst som varit här: ”Denna Ställplats ligger så vackert vid Vättern fick pris som Sveriges bästa, men med ny ägare helt förfallet. Till detta ett högt pris … en favorit som jag inte besöker igen.” Trots det höga priset är de flesta platserna upptagna, en lördag i början av september.

Ställplats Kronocamping i Lidköping.

När vi åker till Lidköping, är det en ynnest att få stå på denna Ställplatsen. Den är så påkostad att det går att blunda för priset (350 kr inkl. el) en gång ibland. Sett till hur påkostat allt är här, med restaurang, bad, minigolf, nära centrum, och servicestationen är det kanske en av de billigare ställplatserna trots allt.

Jag kunde inte vara tyst längre, utan uttrycka min förundran. Jag är inte påläst i alla paragrafer och kan inte så mycket om alla detaljer, men jag tänker ekonomiskt och har ett sunt förnuft … Försäljningen av nya husbilar sjunker och den nya höga husbilsskatten är orsaken sägs det. Jag tycker inte att det känns rätt att säga så!

Om en nyinköpt husbil kostar 35 000 kr i årlig skatt, blir kostnaden per dygn knappt 100 kr, om du använder din husbil varje dag året runt. Jag skulle tro att de allra flesta ställer av sin husbil, med ett enkelt knappryck på mobilen, efter en resa och du får tillbaka dina pengar som du betalt in. Kanske dröjer det flera veckor till nästa resa. Själva kan vi vara ute kanske 75 dygn per år. Skattekostnaden blir då runt 9 000 kr per år inkl. karensdagarna om vi hade köpt en ny husbil.

Är det då skäl nog för att inte köpa ny husbil?

Skattekostnadnaden per övernattning blir då runt 120 kr. Vilket jag håller med om är för högt. Det som jag ser som ännu mera ödeläggande, är att vi betalar 350 kr per övernattning på en bristfällig ställplats, utan att göra en min. Det gör att alla andra ägare till en ställplats, kommer att höja sina oftast redan höga ställplatspriser. Vi har i sommar sett ställplatspriser på Öland, för flera tusen kr per natt.

Som många av er redan vet, vill jag ha differentierad prissättning på ställplatserna. Förslagsvis Parkering 150 kr. El 50 kr. Servicehus 75- 100 kr. Vårt eget pristak är 250 kr.

Rätta mig om jag tänker fel? …





Här tog det stopp!

7 09 2023
Inhägnat och det borde vara en säker plats.

Vi har inte varit ute med bussen sedan i början av juli månad. Jag har saknat energi, samt det regniga vädret har inte lockat ut oss heller. Nu tyckte vi att det var som gjort för en resa igen. Denna gången till Motala och samma Ställplats som i våras på Södra Allén. Denna platsen passar oss, rymliga platser, nära till centrum och ett överkomligt pris, 225 kr inkl el och servicehus för de som önskar detta.

Samma plats som vi gästade 1 maj 2023.

Som de flesta av er redan vet går jag på utredning angående min hälsa. Jag kände mig inte helt piggelin när vi åkte och hade jag inte bokat och betalt för tre nätter, kanske jag stannat hemma. Samtidigt kan man inte gå hemma och sörja heller. Det väntar en 50 års fest om en månad på Västkusten, så jag måste se vad jag klarar av.

Ps. Vi valde bort 3 Ställplatser p.g.a. att vi vill inte betala oskäliga priser, utan bara för det vi använder, en nattparkeringsplats gärna med el. (Borensberg, Vadstena och Södra Hamnen i Motala avstod vi från)





Ydre Motormuséum, mycket mera än motorer

30 07 2023

Ett par tre gånger under årens lopp har vi gästat Ydre Motormuséum, Ydre (Österbymo). Det är lätt tro att det bara handlar om traktorer, visst finns de i långa rader, Fordson Major, Volvo T 22, BM 10, BM 20, BM 230, BM 320, Farmall, Harvester, Alliis Chalmers, Nuffield, Ferguson och många fler fast lite okända för mig. Alla dessa har jag minnen kring. Idag tog vi lilla bilen och åkte dit. Följ med in i ladorna …

Ydre kommun är verkligen ett hett tips att besöka. Här finns Torpöns Färjeläge, ställplats, restaurang, camping och runt hela sjön Sommen finns verkligen fina strandhugg.

Några fler guldkorn som vi besökt är Asby skola, med ett naturreservat intill skolan, Asby Brygga med badplats, Ydre Motormuséum i Österbymo, Ydregården med god mat och ställplats, Ställplats Norra Vi.

Vad som är så fascinerande är alla dessa eldsjälar, som mer eller mindre bor i sitt Motormuséum, bara skruvar och mekar. Hur i alla sina dagar har dessa eldsjälar lyckats med att samla alla prylar och maskiner?

Jag minns mannen i Lommaryd som körde en Austin A 30, jag minns flera tändkulemotor- & råoljemotorer, vår husvagns tv, mammas vävstol i köket, järnspisen i Birgittas hem m.m m.m. En liknande likvagn har jag aldrig sett tidigare. När jag kom till Danmark i början av 70- talet, åkte merparten Fiat 127.

Under min tid i skogen hann jag med att köpa ett antal motorsågar, 1 st Partner R 12, 10 st Partner R 14 och den till slut för mig, enda riktiga sågen, Stihl, den köpte jag bara 2 st av och slet ut. ”Den sågen håller till Matts och då håller den till alla andra,” sa min handlare. Kul att se dem alla på rad idag.

Så gick vi ett par hundra meter för att äta var sin Fläskschnitzel på Ydregården. Vi hade flyttat vårt bord till skuggan. På en minut blev himlen svart, det började blåsa kraftigt och ett par minuter senare var regnskuren ett faktum. Jag stoppade in sista tuggan i munnen samtidigt som vi sprang in och intog kaffet i den gamla stugan.

Sommen runt




Stor skillnad på ställplatser

16 07 2023
Ställplats på lantgård Hemma i Hult, Adelöv, Tranås. Pris 250 kr inkl. el.

Det såg så himla trevligt ut på nätet, Hemma i Hult, och ganska nära oss. Visa av erfarenheter tog vi lillbilen och körde dit idag för att bara speja. När vi kom fram till ”ladugårdsbacken” var det stängt. Det var ganska snett, trångt och inget som vi återvänder till med vår buss. Kan säkert vara jätteuppskatat av andra.

Ställplats på industritomt/lantgård Brohagen Habo. Pris 150 kr inkl. el.

Trevlig värd, rymligt, tyst och lugnt.

Ställplats på lantgård Kedumsvik, Lidköping 230 kr inkl. el.

En riktigt positiv plats att komma till och ett fantastiskt värdpar.

Den rent praktiskt bästa Ställplatsen av dem alla, KronoCamping, Lidköping 700 kr

Jag skrev i deras kundnöjdhet: ”Ni är bäst på allt, men bland de värsta på prissättningen, ni behöver bara ändra priset, i annat fall bor jag på en parkeringsplats!”

Pris ställplats TV kändisen Böda Sand på Norra Öland. Se priset ovan.

Vi bodde här 2017 och betalade ett stycke över 10 000 kr två veckor. Det gör vi inte om! Under sommardagarna har jag ibland roat mig med att kolla priset för en natt, som styrs av tillgång och efterfrågan. Vid ett tillfälle kostade det 2500 kr för en natt på ställplats.

Jag blir lite oroad för hur prisbilden kommer att se ut framöver. Jag hör de unga säga: ”När det är semester får det kosta vad som helst!” Alla ser att det går att ta bra betalt och då gör de det!

Själv drömmer jag om fricamping. Gränsen för priset på en ställplats går för oss vid 250 kr. I år bodde vi på en camping under 19 dagar, detta för att kunna lämna möbler ute och cykla runt i landskapet, samt bara vila och avkoppling. Pris före midsommar 290 kr + el 30 kr och 330 + 30 efter midsommar.

Jag skrev ett inlägg i Tidningen Husbil & Husvagn om just priserna på ställplatser, samt att priserna måste differentieras till vad man använder. T.ex. Nattparkering max 200 kr, El max 50 kr, Servicehus max 100 kr. Det blev den näst mest lästa artikeln i webbtidningen.





Gudagott på Cobb Grillen i kylan

1 07 2023
Vår oanvända wokpanna

Varken Birgitta eller jag mår bra i den extrema värmen som varit. Vår plats på Tokenäs Camping, har bjudit på både skugga och sol (mest skugga) har varit helt perfekt för oss. När vi tömde tankarna inne i Byxelkrok i torsdags, som tar lång tid för att det inte skall rinna över, blev jag nästan svimfärdig i den gassande solskenet.

Idag när vi cyklade runt i sommarstugeområdena, var det allt lite småkallt men inte värre än att det var skönt att cykla. När jag hade tänt Cobbgrillen, stod och vaktade den i blåsten, kom både mössa, tröja och långbyxor på.

Vi har haft vår Cobb Grill, som vi tycker är den bästa och smidigaste grillen, i mer än 10- talet år. Wokpannan till grillen har åkt med runt om i Europa, utan att vi använt den. Igår råstekte vi färskpotatis i den, tillsammans med ägg och falukorv. Jättegott!

Gudagott

Idag inhandlade vi lårfilé av kyckling samt wokgrönsaker. Vi lät det ta lite tid, kryddade med olika kryddor och rökt grillolja, men vad gott det blev. Sitta och äta ute kunde vi inte göra i kylan, utan vi fick sitta inne.

Se mängder av tips eller googla på recept Cobb Grill, på vad du kan göra med din Cobb Grill, om du inte redan har gjort det. När jag grillat färdigt lyfter jag bara ur den brinnande briketten och lägger den på lämplig plats. Väntar jag till den kallnat helt, kan jag lägga den i hushållssoporna. Efter detta stoppar jag in allt i väskan.





Nära havet vill jag bo …

28 06 2023
Ett fyrtorn ett stenkast bort.
På andra sidan vägen.
Byxelkrok sett från Tokenäs.
Kalmarsund
Fantastiskt boende under ekarna på Tokenäs Camping .

Vi gick bara runt campingen, ut till havet och hem igen. På fullt allvar skulle vi kunna tillbringa somrarna här, kanske i en uppställd husvagn? Det är bara 15 mil bort från hemma, om man tar båten från Oskarshamn.

Vi skulle stanna 8 dagar här, det kommer att bli 19 dagar, det säger allt om trivsamheten. Allt det som finns runt omkring oss, butiker, caféer, restauranger, havet, badstranden och alla cykelvägar. Jag instämmer än en gång med Ulf Lundell …

Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo, några månader om året så att själen kan få ro …





Lammet & Grisen 2023

16 06 2023

Jag törs inte gå ed på att vi varit här på Lammet & Grisen, Löttorp, varje år sedan 1974, men väldigt många gånger är det. Det är ingen sommar om jag inte får komma hit. I år var vi med på premiäröppningen för detta året. Vid första insläppet kl. 16.30 såg det väldigt lugnt ut, men sedan fyllde det på riktigt bra.

Priserna har höjts år efter år, men den stora buffén har också utökats. Nu känns det som att det börjar att nå sitt rätta pris. Grillbuffén tycker jag är värd sitt pris, 389 kr. En Bryggmästarens Öl 99 kr för 45 cl eller en kopp kaffe 36 kr tycker jag slår i taket, men kaffet dricker vi godare hemma. Allt är förlåtet, vi får ju nattparkera gratis.





Nu har vi tagit semester

15 06 2023
Fullsatt i Kårehamn ute till höger

Ställplats Kårehamn är alltid för oss ett säkert kort att komma till och möta den trevlige hamnkaptenen. Vi valde inte rätt plats att parkera på denna gången, vindarna från havet är iskalla och man måste stå i lä.

Vilken utsikt vi har
Fisk & skaldjurssoppa och Fish & chips på Ölands Havskök Kårehamn

Birgitta har lagat mat till mig i 54 år, både på jobbet och hemma. I år måste du ha semester har jag sagt hela tiden. Vi kommer att äta ute så mycket det passar.

Sill & potatis

Jättegott både för ögat och magen.

Imorgon lämnar vi denna idyll
Arkivbild Lammet & Grisen

På fredag premiär öppnas restaurangen för i år. Då är vi där och passar på att sova över en natt på deras ställplats.

Vi har bokat 8 dagar på plats 27 på Tokenäs Camping

Under alla 50 somrarna som vi gästat Öland, har vi inte ens varit inne på Tokenäs Camping i Byxelkrok och patrullerat. Från Tokenäs kan vi cykla åt flera olika håll, vi har nära till havet, nära till matbutik i Byxelkrok och nära till restauranger. Vi har bestämt att detta skall bli bra.





Kyligt, men vackert i Kårehamn

12 06 2023
Första parkett vid havet med solskydd

Vi såg det redan hemma, SMHI visade 4-5 grader lägre temperaturer på Öland, än det vi varit vana vid ett tag nu. Här kyler vindarna från havet, men så fridfullt och familjärt på något sätt, att att komma till Kårehamn och möta samma hamnkapten år efter år. Inga tråkiga bokningar, Stefan kommer och inkasserar 170 kr (utan el) fram på eftermiddagen.

Första parkett vid havet

Vi fick en av de sista platserna ute på udden till höger, med både sol och skugga, alldeles som vi vill ha det. Ute på piren var det ganska tomt vid middagstid, men det har fyllt på med husbilar senare. Vi saknar att restaurangen och butiken inte är öppen måndagar och tisdagar. Nu stannar vi här till Lammet & Grisen i Löttorp, öppnar portarna på fredag.





Detta kände vi inte till …

11 06 2023

Det serveras äkta Öländska kroppkakor på flera platser på Öland. Flera olika har vi smakat på under åren, men aldrig varit här på Aronstorp, strax utanför Färjestaden. Vilken överraskning att komma hit, så Mega stort och så fin ställplats av bästa dignitet. Helt otroligt, mitt ute på landet. Stundtals kö ut på parkeringen för att komma in till restaurangen.

Vi visste att våra Finska Kamrater, som vi började prata med på stranden i Rubicone, Italien, i början av 2000 talet, kommit till Sverige sista veckan. De är alltid överraskningarnas favorit nr 1 och vi anade nästan att de skulle komma och knacka på hemma utan att säga till innan. Jag ringde upp dem och det visade sig att de bara var 3 timmar bort och på väg till Borgholm. Efter lunch möttes vi och hade hur mycket som helst att prata om hela eftermiddagen och in på kvällen. Vi åt utsökt goda kroppkakor och åt småländsk ostkaka till dessert.

Våra vänner har kört Europa runt under många år och ett par år har vi rest tillsammans. Så sålde de sin husbil under pandemin och vi tänkte nästan, nu kommer det att dröja innan vi syns igen. Nu ville de testa på livet i en Plåtis. Men vi förstod att nästa gång blir det nog en stuga i Lappland i stället.

En fråga tar vi med oss härifrån, ”Hur kan man lyckas driva detta i denna stora omfattning mitt ute på landet?”