Efter en tuff arbetsvecka på jobbet, på grund av att hälften av medarbetarna är på semester ännu, ställde vi färden i hällande regn mot Ulricehamn. ”YR.no” visade + sju grader i Ulricehamn på lördagen, men vi ville till lite nya platser och inte bara Småland & Östergötland som det oftast blir. När vi kom fram var det ett underbart solsken och vi kunde sitta ute och äta. Vi fick denna plats med ”söderläge” ut mot en nästan oändlig gräsplan.
Kylskåpet var tomt, vi hade inte hunnit handla med oss mat. Vi parkerade bilen och gick ett par hundra meter fram emot stan. Vad är detta, kan det vara någonting? Är man hungrig tar man oftast första bästa. Men vilken positiv överraskning det blev…
Men vilken snits på maten, det blev ingen vanlig burgare precis. Vi gick därifrån så mätta att vi knappt kunde andas. Vi såg dem som satt bredvid, de beställde var sin räksmörgås. Tallriken var lika stor som vår, minst 40 cm. Vi tyckte att 159:- var lite i överkant för en räksmörgås, så därför valde vi burgaren. När vi såg räksmörgåsen, bestämde vi oss för att gå tillbaka på lördagen och det skulle bli vår middag på lördag eftermiddag. Jag återkommer… Ps. Alla vet väl om att klicka på bilden, för att se hur festlig burgaren var.
Denna gång- & cykelväg utmed sjön Åsunden är hela tre km lång. Hela detta enormt stora grönområde är tidigare järnvägsmark som har omvandlats till dessa fantastiskt vackra grönytor.
Toalett & latrintömning i det lilla röda huset rakt över gräsplan. Vilken föredömlig kommun, jag blir nästan mållös. Jag känner mig välkommen och gynnar restaurang Bryggan två gånger och vi handlar mat på ICA Kvantum. Vilken framåt kommun som förstått att dra turister till stan och inte bara se kortsiktiga intäckter av några hundralappar per dygn från en parkeringsplats.
Förlåt mig hela Ulricehamns kommun. I cirka 47 år har jag kört ned för backen till Ulricehamn, passerat den i mitt tycke tråkiga campingen på vänster sida av vägen. Jag har fortsatt uppför nästa backe på väg mot Göteborg. Inte kunde jag ana att Ulricehamn var en sådan pärla och med en framsynt kommunledning. Ni är bara att gratulera alla Ulricehamnsbor som har det så trivsamt. Vi kommer att stanna till här flera gånger.
Denna Fackelblomster tyckte jag var läcker där den stod precis i vattenlinjen.
Tallriken är oval och mäter cirka 40 cm. Räkorna är handskalade. I botten ligger en liten tunn skiva av ett speciellt fullkornsbröd. Äggskivor, majonnäs och en klick pepparrotskräm ligger ovanpå. Jag frågade var de stulit tomaterna, för så goda tomater har jag knappt aldrig ätit. Birgitta hade problem med att klara av den stora portionen, men för mig var det inga problem. Det var utsökt god, och priset, ja det skrev jag om tidigare i detta inlägg.
Servitrisen kom genast ut med händerna fulla av sockerbitar. När hästen ätit sig mätt på socker traskade han vidare med brudpar och vagn.
Vilken härlig helg vi fick i Ulricehamn, Tack för det generösa solskenet, Förlåt mig alla Ulricehamnsbor, jag kunde inte ana att ni hade en sådan trevlig stad att bo och stanna till i.
PS. Till förmiddagskaffet på söndagen, hade vi bjudit in våra bloggvänner, som bor rakt över sjön, på kaffe & kanel- & coccosbollar, men de fick ledsamt nog förhinder och vi var tvungna att fara hem och jobba.



































































































































