Julmässa på Gränsö Slott

1 11 2008

dscn10611

Allhelgonahelgen 2008, julmässa på Gränsö Slott, utanför Västervik. I flera år har vi pratat om att åka på någon julmarknad, men oftast har det krockat med jobbet och jularbetet hemma o.s.v. Men i år for vi till Gränsö. När vi kom fredag kväll såg det ut som rena Liseberg med alla julgranar och strålkastare. Vi parkerade på den stora parkeringen och utan el, och då lade gasolpannan av på natten, och det var bara plus sex grader inne när jag vaknade klockan kvart i nio lördag morgon. (Jag hade dessutom glömt att stänga bagageluckan och det var öppet rakt ut och kylde ner bilen). Otroligt mycket människor och utställare av alla slag. Ingen går hem utan lite korv i magen eller i kassen i handen.

dscn1064

Så blev det kväll på Gränsö och säkert tusentalet marschaller och hundratals julgranar är tända, varav ett par lyser utanför vår ”Bobil”. Vi har fått ström och har tjugofyra grader varmt och gott inne och kan det bli mysigare i höstmörkret?





Besök i Stockholm

4 10 2008

dscn1037

Dagarna efter att Birgitta fyller år, fyller vår dotter Candra år. Samma sak när jag fyller år i augusti, så fyller vår son Niklas strax efter min födelsedag. Första helgen i oktober blev det en Stockholmsresa även i år för att gratulera vår dotter Candra. Under lördagen gjorde vi en för mig intressant resa 35 år tillbaka i tiden. I början av -70 talet körde jag långtradare och körde ofta på Stockholm. Länge har jag tänkt besöka platser ”vid sidan av stora vägen” som t.ex. Bromma, Vällingby, Tensta, Akalla, Sollentuna samt Kista som började bebyggas när jag stannade långtradaren. Att gå på Tensta Torg och se alla nationaliteter gav ett märkligt intryck. Denna blandning av olika människor ser vi inte ens på våra resor i södra Europa. Dagen avslutade vi med Thai Buffé på Restaurang Pong strax intill Drottningatan.

dscn1035

Här sitter Candra som är familjens och företagets advokat och juridiska rådgivare, Mikael Marbenius, data och IT chef på ett world wide företag och som dessutom är en fantastisk Pizzabagare hemma i köket och min fru Birgitta och njuter av en underbar buffé. Ett Jätte stort Grattis till Candra på hennes födelsedag och ett stort Tack till Candra & Mikael för en hel helg i Stockholm.





Husbils(vagns)klubb Gemenskap

21 09 2008

dscn1033

Bilden ovan är från Lovsjöns Camping som ligger innanför Statoilmacken, strax söder om Torsvik, Jönköping. Det är svårt att tänka sig in i hur riksomtalade lille Bobby kunde sänkas ner för att gömmas i denna sjö. Detta var helgen efter Husbilsmässan i Jönköping. Vi gästar normalt aldrig svenska campingplatser p.g.a. att vi alltid ”fricampar”. Denna gång var vi inbjudna av våra vänner i Husvagnsklubben Gemenskap där vi är medlemmar. Detta är verkligen Gemenskap med stort G. Vi var c:a 110 gäster runt festborden i Slättenkyrkan i Norrahammar på lördagskvällen. På söndags förmiddag deltog vi i gudstjänsten där även vår klubb medverkade med sång och musik, och en absolut fullsatt kyrka. Vår träff avslutades med kyrkkaffe. Ett stort tack till alla vänner i Jönköping för deras trevliga arrangemang.





Husbilsmässa Elmia 2008

13 09 2008

dscn1031

För oss som tycker: ”Hemma bra, men borta bäst”, Husbilsmässan i Jönköping 2008

Årets höjdpunkt är naturligtvis att åka till Elmia Jönköping, och Husbilsmässan. Vi fick parkering strax utanför Norra entrén och kunde inte bo bättre. Kan man sluta att drömma om det som är roligt, nej! Hela sommaren har jag pratat om Concorde. Nu fick vi tillfälle att att gå in och ut, och in och ut, hur många gånger som helst.

dscn1017

Det är ju dubbelt så roligt om man är 4 i skidbacken i Kitsbühel än att åka ensam. Concorde finns ju hur stora som helst, men vi vill ju kunna stanna och parkera utan problem. Varken Birgitta eller jag vill ha en husbil på 10 ton, men såhär ser den ut….drömmarna fortsätter, kanske blir de verklighet. Drömma och planera, det är det som är roligt.





Församlingshelg på Senoren

29 08 2008

dscn1007

Fredag kväll den 29 aug bar det iväg till Senoren utanför Karlskrona. Vi var inbjudna att delta i Korskyrkan, Aneby, och deras gemenskaps helg på Kustgården Senoren. Fantastiskt väder med klarblå himmel, ett stilla hav, underbara vänner och intressant undervisning. Vi blev även guidade av våra vänner runt i Blekinge och Kristianopel. Lördagskvällen avslutades med en stilla och fin nattvardsgudstjänst och sist korvgrillning på stranden. På bilden ovan är det flagghissning och trumpetsolo på lördags morgonen. Detta gav mersmak för mig och Birgitta och vi vill säga ett varmt tack till våra vänner i Korskyrkan, Aneby.





Kräftfest på hamnparkeringen i Karlsborg

8 08 2008

dscn0999

En del av sommaren är en resa till Hjo. Sova lugnt och skönt på parkering vid grönområdet mitt i stan. Gå till hamnen och köpa färska nykokta kräftor från Vättern, vidare till hamnbageriet och njuta av kaffe i den stora trädgården (i år blev det bara chokladbollar och kaffe vid husbilen) samt gå en runda i stadsparken. Efter en förmiddag i Hjo har vi vår favoritplats i Karlsborg vid Göta Kanal mitt emot Idas Brygga. Här åt vi oss mätta på 11 st jättekräftor och lite tillbehör. Ett annat år när vi stod på samma plats intog vi en matbit på Restaurang Idas Brygga till en kostnad av 600:- (2 pers). När vi kom till husbilen tog vi fram smörgås ur kylen för att bli mätta.





Lyckesand & Lammet & Grisen

19 07 2008

dscn09821

Helgen efter att vi kommit hem från semestern. Efter alla år av semester på Öland vill jag varje år komma tillbaka till Lyckesand på Norra Öland och njuta ”friheten” vid havet och utan trängsel. En dag räcker, men jag måste dit.

dscn0991

Det är heller ingen riktig sommar om jag inte får komma till Lammet & Grisen på Löttorp. Vi har återvänt dit varje år i mer än 25 år. Det är sommar för mig.





Resa i 8 länder sommaren 2008

7 07 2008

dscn0838

Så har vi nästan oroligt nog parkerat för 8:de året i rad på Camping Rubicone, San Mauro Mare, en mil norr om Rimini, Italien. Resan hit tog 24 tim och 45 min i en konstant fart av 85 km i timmen, köer och stopp inräknat. Fantastiskt skönt att ge sig av en fredagskväll och komma fram 2 dygn senare. Alla långtradare har stått still på rastplatser och Rasthouse. Tidigare år har vi trängts med 10 000 tals och åter 10 000 tals.

Camping Rubicone är ett paradis vid Adriatiska havet med grönska, blommor, välstädat och trivsamt på alla sätt. Därför har vi återvänt år efter år. Vädret har överraskat oss i år. Vi brukar mötas av + 35 – 40 grader i norra Italien, men i år har vi fått köra nästan hela vägen med värme på i husbilen. Idag, 16 juni 08, har vi bara haft + 24 grader som mest.

Vänner till oss berättar att det regnat i trakten sedan i febr månad. Säden på åkrarna brukar vara tröskad och halmbalarna ligga kvar, men i år ligger säden ned på stora arealer och det står vatten på åkrarna. För första gången i mitt liv har jag 4 veckor semester inbokade varav 3 veckor i Italien. Sedan börjar hemresan upp över Ungern har vi tänkt.

En vecka senare….

dscn0841

Fantastiskt väder igen, + 30 grader varje dag och ett härligt hav att simma i. Just simma, är min semestermotion och jag tillbringar en timme med att simma varje dag som vädret tillåter. Det är bara jag och vågorna, helt underbart. Efter simningen väntar, solsänger under umbrella och  ett 10- tal böcker. Dagarna avslutas med en härlig Italiensk måltid.

Efter 3 veckor, i vårt paradis Rubicone, Italien, drar vi vidare.

dscn0909

Kl. 7 startar vi på lördagsmorgonen och GPS`en är inställd på Balatonsjön nära Budapest. Vi når fram efter drygt 70 mil och förmodligen fel väg vald av GPS´n efter Maribor i Slovenien. Vi kom att köra genom 100 och åter 100 små samhällen med 40 km hastighetsbegränsning.Vi hittade till slut en hyfsat bra camping i Aranypart Siofok vid slutet av sjön.

Platsen vi fick låg 30-40 m från stranden. Tänk att få sitta under markisen vid bilen, med kall dryck i kylen, fantastiskt goda bakverk med kaffe, välja den gröna gräsmattan eller simma i sjön. En fantastisk sjö, 8 mil lång och endast 3,5 m djup. Stranden känns flera km lång med grön matta av vitklöver. Strandkanten består av 1-2  m sten för att skydda standen. En liten kort trappa till vattnet finns med jämna mellanrum.

Den absolut lenaste sand och turkosfärgat vatten samt långgrundt så man nästan skulle kunna gå över sjön. Efter dusch, Nivea After Sun och lite “Chanel” känns nästan svaveldoften av vattnet i skinnet. Detta p.g.a. varma källor i anslutning till sjön.

Lite trötta var vi allt på alla Italienare när vi lämnade landet i år. De kan inte prata med varandra, de skriker till varandra. Dessutom deras vita bröd eller stenhårda Ciabata blir man trött på efter 3 veckor, men deras Pizza är god. På resan till Balaton i Ungern, väntade vi med att fika tills vi kom till Slovenien. Vilken skillnad att få underbart gott och mjukt bröd att äta.

Slovenien är ett fantastiskt land med bästa infrastruktur, bra vägar och bra vägskyltar. Norra Kroaien däremot verkar att släpa efter sina grannländer med förfallna hus efter ofta dåliga vägar. Italien var vi även trötta på i år då det känns som att landet släpar efter i IT utveckling. Massor av försök att komma ut på nätet men alla misslyckades utom ett.

Italien med sina betalstationer, Österrike med Vinjett i framrutan på bilen, Kroatien betalstationer, Slovenien med Vinjett i framrutan (gäller 6 mån) och sedan “Autopass” var man än kör, i Ungern anger man reg nr på bil och sedan “Autopass”. Ungern verkar förstå att utveckla landet.

Här finns så mycket spännande att se och upptäcka att vi inte ens skummar på ytan i år. Vi har kommit hit och fått mersmak. Får vi välja blir det Kroatiska land- och övärlden nästa år och då är det enkelt att resa Zagreb och sedan till Budapest.

Här i Ungern är priserna låga, maten fantastiskt och naturen är vacker. Wienerschnitzeln första kvällen fick knappt rum på den stora tallriken och hade räckt till 2 personer. Nu är vi här och njuter en försmak av landet. Vi minns i vinter denna härliga gröna badstrand med det turkosfärgade vattnet, se nedan

Matts & Birgitta in the Hungary Beach

dscn0910

Efter 4 dagar i Ungern och en resa runt hela Balatonsjön, som tar flera timmar, är vi åter i Maribor i Slovenien och kör vidare upp över gränsen till Österrike. Alltid när vi kommer söder ifrån och upp till Österrike säger jag alltid, ”Nu är vi hemma igen”. Människorna, naturen och maten gör Österrike till ett land att längta tillbaka till. I ett shoppingcenter i Graz blev det samma goda bakverk som förra året, se nedan.

dscn0948

Dessa läckra bakverk avnöts på en rastplats senare med eget kaffe.

Efter 28 dygn på resande fot i 8 länder, 495 mil i en konstant fart av 76 km per timma i 65 timmar är vi hemma igen utan det minsta lilla missöde.





Husvagnsklubb Gemenskap på Grullbranna

20 05 2008

dscn08091

På onsdagsmorgonen var vi hemma igen och ett försök att arbeta ifatt frånvaron på kontoret. Efter 3 hektiska arbetsdagar startade vi en ny resa, denna gången till Husvagnsklubben Gemeskaps 35 års fest i Gullbranna söder om Halmstad. Vilket sommarväder och vilken fest att träffa en stor del av medlemmarna som varit med i alla 35 åren. Själva har vi varit med bara några månader. Husvagnsklubben Gemenskap består av vänner med en kristen livssyn och finns i södra delen av Sverige. Det var Jättetrevligt helt enkelt! För första gången i år kunde vi sitta ute och äta frukost. Solen bjöd så mycket av det goda att ansikte, armar och ben blev rödbrända av solen.

dscn08131

Bilden visar ett jättelångt avslutningsfikabord i det gröna.





Jakobsstad Finland

15 05 2008

dscn07951

Veckan började med bil & flygresa till Jakobstad i Finland, via Arlanda, dit jag anlände vid kl 3 på måndagsmorgonen, för att träffa våra finska affärskollegor. Bilden visar ett fantastiskt trevligt hotell vi bodde på. Ett före detta tullhus som nu var rejält ombyggt och mycket trivsamt. I hela finska Österbotten i möter man bara svensk talande. Fantastiskt trevliga människor som vi mötte på resan. Dagen innan vi kom var det runt 24 grader varmt, men när vi landade var det runt bara 5 grader varmt. Människorna, naturen och all historia vi mötte kommer att locka oss till en resa med husbilen upp till Haparanda och en resa på finska sidan.